اخبار خارجی خودرو, تاریخچه صنعت خودرو, خودرو و تکنولوژی

خاتمهٔ تولید کادیلاک CTS پس از سه نسل و شانزده سال

خاتمهٔ تولید کادیلاک CTS پس از سه نسل و شانزده سال

تولید کادیلاک CTS، سدان لوکس جنرال موتورز برای رقابت با آلمانی‌ها، پس از سه نسل و شانزده سال سرانجام خاتمه یافته است. سخنگوی کادیلاک آقای «Tara Kuhnen» طی بیانیه‌ای این خبر را تأیید کرده است. این سدان لوکس آمریکایی در کارخانهٔ Lansing Grand River در میشیگان تولید می‌شد اما به‌زودی همین کارخانه تولید سدان جدید CT5 که جایگزینی برای CTS محسوب می‌شود را آغاز خواهد کرد.

کادیلاک سدان CTS را برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی کرد و از طریق آن زبان طراحی جدیدی را ارائه نمود. یک سال بعد نیز اولین نسل از مدل اسپرت و عملکرد بالای CTS-V معرفی شد که به یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 با ۴۰۰ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. سپس برند لوکس جنرال موتورز نسل دوم CTS را در سال ۲۰۰۸ رونمایی کرد که روی پلت‌فرم سیگما II ساخته شده بود و در سه نسخهٔ سدان، کوپه و استیشن روانهٔ بازار گردید. در این نسل نسخهٔ CTS-V نیز با موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۵۵۶ اسب بخاری به بازار آمد و واقعاً توجه اروپایی‌ها را به خود جلب کرد.

اما شاید مهم‌ترین تغییرات CTS در نسل سوم آن صورت گرفت یعنی نسلی که روی پلت‌فرم آلفا ساخته شده بود و به رقیبی تمام‌عیار برای ب‌ام‌و سری ۵ و مرسدس بنز E کلاس تبدیل شد. این نسل که آخرین نسل CTS محسوب می‌شود، در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و برخلاف نسل قبل صرفاً به‌صورت سدان تولید شد. در نسل سوم، نسخهٔ CTS-V به نیروگاه ۶.۲ لیتری سوپرشارژ کوروت Z06 مجهز شده بود که ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۴ نیوتن متر گشتاور داشت و CTS-V را به قوی‌ترین محصول تاریخ کادیلاک تبدیل کرد.

حال اما قرار است سدان جدید CT5 راه CTS را ادامه دهد. در این خودرو نیز نسخهٔ اسپرت CT5-V وجود دارد اما برخلاف قبل این مدل در دو نسخهٔ مختلف عرضه می‌شود. نسخهٔ ضعیف‌تر CT5-V به‌تازگی با پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی ۳۵۵ اسب بخاری معرفی شده است اما نسخهٔ قدرتمندتری هم در راه است که شایعه شده با نام Blackwing عرضه خواهد شد. هرچند CT5 جایگزین CTS شده است اما همواره خاتمهٔ تولید یک خودرو غم‌انگیز است آن‌هم کادیلاک CTS که برای بیش از یک دهه پرچم‌دار سدان‌های لوکس آمریکایی بوده و اغلب توانایی رقابت با رقبای آلمانی را داشته است. بااین‌حال، هرچند باید با CTS خداحافظی کنیم اما حداقل میدانیم که کادیلاک هنوز به بازار سدان‌ها اعتقاد دارد.

نویسنده و مترجم: امیر دهقان_پدال

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید