اخبار خارجی خودرو, مقایسه انواع خودرو

درگ برادران ناتنی! تویوتا سوپرا در برابر ب‌ام‌و Z4

درگ برادران ناتنی! تویوتا سوپرا در برابر ب‌ام‌و Z4

همه میدانیم که نسل جدید تویوتا سوپرا بر اساس ب‌ام‌و Z4 ساخته شده است. درواقع این‌ها یک خودرو با پوستهٔ متفاوت هستند به‌گونه‌ای که کابین و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی یکسانی دارند و حتی زیر کاپوت هردوی آن‌ها پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ ب‌ام‌و قرار گرفته است. البته این شباهت‌ها طرفداران سوپرا را خشمگین کرده است زیرا میگویند بهتر بود تویوتا نسل جدید این مدل افسانه‌ای خود را بدون کمک ب‌ام‌و تولید می‌کرد. البته بدون این همکاری ممکن بود هیچ‌گاه شاهد بازگشت سوپرا نباشیم.

درهرحال این دو خودرو از لحاظ عملکرد حداقل در یک مسابقهٔ درگ چقدر باهم متفاوت هستند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، CarWow در یک درگ Z4 را در برابر سوپرا قرار داده است اما پیش از آنکه سراغ این مسابقه برویم بهتر است بر اعداد و ارقام مروری داشته باشیم. همان‌طور که گفته شد، هردوی این خودروها از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی ب‌ام‌و استفاده می‌کنند که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیروی توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.


البته نسخهٔ آمریکایی Z4 با همین پیشرانه قدرت بیشتری معادل ۳۸۲ اسب بخار دارد اما در این درگ نسخهٔ اروپایی حضور دارد و بنابراین دو خودرو از لحاظ قدرت کاملاً باهم برابر هستند؛ اما تفاوت اصلی میان این دو اسپرت آلمانی و ژاپنی این است که سوپرا یک کوپه با سقف فلزی است درحالی‌که Z4 رودستری با سقف پارچه‌ای است. به همین دلیل، اسپرت آلمانی حدود ۱۵ کیلوگرم از همزاد ژاپنی‌اش سنگین‌تر است که البته چندان زیاد نیست؛ بنابراین باید شاهد رقابتی جذاب بین این دو ماشین باشیم که می‌توانید آن‌را در ویدئوی زیر مشاهده کنید.

مشخصات فنی

  ب‌ام‌و Z4 M40i تویوتا سوپرا
پیشرانه ۳ لیتری I6 توربو ۳ لیتری I6 توربو
قدرت ۳۴۰ اسب بخار ۳۴۰ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر ۵۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۹ ثانیه ۴.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
طول ۴.۳۲ متر ۴.۳۸ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۴۷ متر ۲.۴۷ متر
وزن ۱۵۳۵ کیلوگرم ۱۵۲۰ کیلوگرم
قیمت ۶۴,۶۹۵ دلار ۵۰,۰۰۰ دلار

نویسنده و مترجم: امیر دهقان_پدال

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید