اخبار خارجی خودرو, خودرو و تکنولوژی, مقایسه انواع خودرو

رویارویی گرند توررهای بریتانیایی، مک‌لارن GT و آستون‌مارتین DB11

رویارویی گرند توررهای بریتانیایی، مک‌لارن GT و آستون‌مارتین DB11

مک‌لارن با معرفی مدل جدید GT به دنیای گرند توررهای لوکس وارد شده است. این شرکت قصد دارد با GT به‌عنوان گزینه‌ای شیک و جذاب برای ترددهای روزانه، خریداران خودروهایی مثل بنتلی کانتیننتال و آستون‌مارتین DB11 را به سمت خود جذب کند. البته از لحاظ اندازه شاید کانتیننتال رقیب مستقیم مک‌لارن GT نباشد و به همین دلیل در این مطلب قصد داریم جدیدترین ساختهٔ مک‌لارن را با آستون‌مارتین DB11 مقایسه کنیم زیرا احتمالاً این خودرو اصلی‌ترین رقیب مک‌لارن GT خواهد بود.

کدام‌یک زیباتر است؟

پاسخ این سؤال کاملاً به سلیقهٔ افراد بستگی دارد زیرا در این دو خودرو از دو زبان طراحی بسیار متفاوت استفاده شده است اما بااین‌حال در هردوی آن‌ها خطوط پویا، گلگیرهای عضلانی، استایل تهاجمی و زاویه‌های ظریف دیده می‌شود. همچنین هردو خودرو در ظاهر به هویت سازندهٔ خود تأکید دارند. این یعنی GT بجای یک کوپهٔ لوکس بیشتر مانند نسخهٔ کشیده‌ای از مدل‌های معمول سری اسپرت مک‌لارن به نظر می‌رسد درحالی‌که DB11 مانند دیگر ساخته‌های آستون‌مارتین استایل اصیل یک گرند تورر واقعی را دارد.


مک‌لارن ۴,۶۸۳ میلی‌متر طول، ۲,۰۹۵ میلی‌متر عرض و ۱,۲۱۳ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۶۷۵ میلی‌متر است. از سوی دیگر، آستون‌مارتین کمی کشیده‌تر و بلندتر است اما عرض کمتری نسبت به رقیب هم‌وطن خود دارد. طول، عرض و ارتفاع این گرند تورر بریتانیایی به ترتیب برابر با ۴,۷۳۹ میلی‌متر، ۱,۹۴۰ میلی‌متر و ۱,۲۷۹ میلی‌متر بوده و فاصلهٔ محوری آن ۲,۸۰۵ میلی‌متر است. علاوه بر این، DB11 با ۱۸۳۵ کیلوگرم وزن در نسخهٔ V8 و ۱۹۵۰ کیلوگرم در نسخهٔ V12، به میزان قابل‌توجهی سنگین‌تر است درحالی‌که GT تنها ۱۵۳۵ کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین هرچند مک‌لارن GT برای رقابت با خودروهایی مثل DB11 ساخته شده اما به‌طورکلی خودروی متفاوتی با سایر خودروهای این کلاس است.

کدام‌یک لوکس‌تر است؟

GT لوکس‌ترین محصول تاریخ مک‌لارن است و در داخل آن متریال باکیفیت و همین‌طور پیشرفته‌ترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تاریخ مک‌لارن ارائه شده است. از لحاظ طراحی نیز داشبورد GT منظم‌تر از DB11 به نظر می‌رسد اما روی غربیلک مک‌لارن هیچ کنترلری وجود ندارد که هرچند ممکن است زیبا باشد اما امروزه به‌هیچ‌عنوان کاربردی نیست.

اما یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه مک‌لارن GT ظرفیت فوق‌العادهٔ صندوق‌های بار آن است. با اینکه GT خودرویی موتور وسط است اما علاوه بر صندوق بار ۱۵۰ لیتری جلو، در عقب هم روی پیشرانهٔ آن فضایی به حجم ۴۲۰ لیتر وجود دارد که مجموع ظرفیت صندوق‌های بار آن‌را به ۵۷۰ لیتر می‌رساند. این در حالی است که صندوق بار آستون‌مارتین موتور جلو تنها ۲۷۰ لیتر ظرفیت دارد.


کدام‌یک سریع‌تر است؟

مک‌لارن GT به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده که با استفاده از این نیرو می‌تواند ظرف تنها ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز به ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. DB11 اما در حال حاضر با دو پیشرانهٔ V8 و V12 عرضه می‌شود که البته هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند مک‌لارن را مغلوب کنند. پیشرانهٔ V8 این خودرو که از نوع ۴ لیتری V8 توئین توربو است، از AMG گرفته شده و ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد. DB11 با این موتور ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V12 توئین توربوی این ماشین نیز ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند ولی در شتاب تفاوتی با موتور V8 ندارد. بااین‌حال حداکثر سرعت DB11 با موتور V12 به ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.


کدام‌یک ارزان‌تر است؟

قیمت پایهٔ مک‌لارن GT در ایالات‌متحده از ۲۱۰ هزار دلار آغاز می‌شود که تنها چند صد دلار از قیمت پایهٔ ۲۱۹,۳۲۰ دلاری آستون‌مارتین DB11 با موتور V8 بیشتر است اما در صورت انتخاب موتور V12، قیمت DB11 به ۲۲۴,۸۲۰ دلار افزایش پیدا می‌کند که حدود ۱۴ هزار دلار از رقیب بیشتر است؛ بنابراین درهرصورت این دو خودرو از لحاظ قیمت تقریباً در یک سطح قرار دارند که این یعنی انتخاب برنده به عواملی مثل ظاهر، عملکرد و کارایی بستگی خواهد داشت.


مشخصات فنی

  مک‌لارن GT آستون‌مارتین DB11
پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو ۵.۲ لیتری V12 توئین توربو
قدرت ۶۲۰ اسب بخار ۶۱۰ اسب بخار
گشتاور ۶۳۰ نیوتن متر ۷۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۱ ثانیه ۳.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر/ساعت ۳۲۰ کیلومتر/ساعت
طول ۴,۶۸۳ میلی‌متر ۴,۷۳۹ میلی‌متر
عرض ۲,۰۹۵ میلی‌متر ۱,۹۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۱۳ میلی‌متر ۱,۲۷۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۷۵ میلی‌متر ۲,۸۰۵ میلی‌متر
وزن ۱۵۳۵ کیلوگرم ۱۹۵۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۲ نفر ۲+۲ نفر
حجم صندوق بار ۵۷۰ لیتر ۲۷۰ لیتر
قیمت ۲۱۰,۰۰۰ دلار ۲۲۴,۸۲۰ دلار

نویسنده و مترجم : امیر دهقان_پدال

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید