اخبار خارجی خودرو, انتخاب و خرید خودرو, خودرو و تکنولوژی

ویژگی‌های تنها آستون‌مارتین ولکان جاده‌ای دنیا

ویژگی‌های تنها آستون‌مارتین ولکان جاده‌ای دنیا

هایپرکار ولکان که هایپراسپرتی فقط مخصوص پیست است و اجازهٔ تردد در جاده‌های عمومی را ندارد، منحصربه‌فردترین خودرویی است که آستون‌مارتین تاکنون تولید کرده است. فقط ۲۴ دستگاه از این ماشین ساخته شده اما تنها یکی از آن‌ها می‌تواند به‌صورت قانونی در جاده‌ها تردد کند. گروه RML در این ولکان تغییراتی ایجاد کرده تا به خودرویی جاده‌ای و قانونی تبدیل شود. البته گروه RML در تنها ولکان جاده‌ای دنیا تغییرات گسترده‌ای انجام داده تا بتواند مجوز تردد در جاده‌های عمومی را اخذ کند.

اولین تغییری که در ولکان جاده‌ای جلب‌توجه می‌کند تجهیز آن به دو چراغ جلو و آینه‌های جانبی مدل DB11 است اما این‌ها فقط بخش کوچکی از اصلاحات انجام گرفته در این هایپرکار بریتانیایی هستند. ازجملهٔ دیگر تغییرات بیرونی این خودرو نیز می‌توان به استفاده از لاستیک‌های میشلن و نصب برف‌پاک‌کن‌های شیشهٔ جلو اشاره کرد. علاوه بر این، در اسپلیتر جلو هم تغییراتی ایجاد شده و برای استفاده در جاده‌های عمومی کمی کوتاه‌تر شده است. به‌منظور مطابقت با قوانین ایمنی، حتی کاپوت خودرو هم اصلاح شده درحالی‌که نصب پوشش برای چراغ‌های عقب و تعبیهٔ مکانی برای پلاک عقب نیز الزامی بوده است.


در کابین ولکان همهٔ لبه‌های تیز به خاطر مسائل ایمنی پوشیده شده و برای غربیلک فرمان هم روکش و پوششی اضافی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، به‌منظور افزایش دید بیرون، هردو صندلی اصلاح شده‌اند. مردان RML حتی ولکان را به قفل مرکزی هم مجهز کرده‌اند.

اما سخت‌ترین قسمت در پروژهٔ تبدیل ولکان مسابقه‌ای به نمونه‌ای جاده‌ای پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی آن بوده است زیرا این موتور باید با قوانین آلایندگی مطابقت پیدا می‌کرد که این کار نیاز به نصب سیستم اگزوز جدیدی داشته است. علاوه بر این، کلاچ خودرو کاملاً تغییر کرده و نسبت دنده‌ها نیز از نو تنظیم شده تا رانندگی روزانه با ولکان ساده‌تر شود. در همین حال، به‌منظور ارائهٔ سواری راحت‌تر، سیستم تعلیق هم نرم‌تر شده و یک سیستم مفید افزایش ارتفاع نیز روی آن نصب شده است.


پس از انجام همهٔ این تغییرات، آستون‌مارتین ولکان هنوز هم یک خودروی مسابقه‌ای است اما حالا مالک می‌تواند آن‌را از پیست خارج کرده و از رانندگی با تنها ولکان جاده‌ای دنیا در خیابان‌های عمومی لذت ببرد؛ اما نکتهٔ جالب اینکه با وجود انجام این تغییرات، ولکان هنوز هم هیولایی وحشی است که صدایی رعدآسا دارد. این هایپرکار افسانه‌ای حتی در این فرم شهری همچنان خودرویی مناسب پیست است و کماکان می‌تواند در پیست‌ها آتش به پا کند زیرا هنوز هم زیر کاپوت آن یک نیروگاه ۷ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۸۳۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور پنهان شده است.

نویسنده و مترجم : امیر دهقان_پدال

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید