اخبار خارجی خودرو, تاریخچه صنعت خودرو, خودرو و تکنولوژی

استفاده جیپ کامپس از پیشرانه مرسدس بنز؟!

استفاده جیپ کامپس از پیشرانه مرسدس بنز؟!

یک منبع ناشناس برنامه‌های جیپ برای تولید نسخه‌ی دیزلی جیپ کامپس را فاش کرده است. اگرچه خودروی موردبحث فعلاً در حال تست در دیترویت میشیگان است اما احتمال عرضه‌ی آن در بازار آمریکا چندان بالا نیست.

گفته می‌شود ۱۴ دستگاه جیپ کامپس به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر دیزلی مرسدس بنز تجهیز شده‌اند. این کراس اوورهای جدید به منظور اثبات قابلیت اطمینان پیشرانه‌ی دیزلی خود برای عرضه در بازارهای اروپایی و آسیایی تست و بررسی خواهند شد.

اگرچه جزئیات منتشر شده دراین‌باره کم است اما می‌توان گفت این پیشرانه‌ی دیزلی از نوع ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل مرسدس است که با کد OM654 شناخته می‌شود. این قلب آهنین قدرت ۱۹۲ اسب بخاری و گشتاور قابل‌توجه ۴۰۰ نیوتون متری دارد.

کامپس با این مشخصات پیشرفت قابل‌توجهی از نظر عملکرد و ظرفیت یدک کشی خواهد داشت. قلب تپنده‌ی کنونی این کراس اوور از نوع ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری مولتی ایر است که قدرت و گشتاور آن به ترتیب برابر با ۱۸۰ اسب بخار و ۲۳۷ نیوتون متر می‌باشد.

اگرچه پیشرانه‌ی مولتی ایر جیپ اصلاً بد نیست اما همخوانی چندانی با هویت کامپس ندارد. این خودرو یک محصول پرفورمنس نیست و اولویت آن هم شتاب گیری نمی‌باشد. از طرف دیگر ظرفیت یدک کشی ۴۵۳ کیلویی کامپس به درد مالکان نمی‌خورد. در مقام مقایسه باید گفت مزدا CX-5 که آن هم با پیشرانه‌ی دیزلی در دسترس است دو برابر کامپس ظرفیت یدک کشی دارد.

این خودرو قطعاً از گشتاور بیشتر پیشرانه‌ی مرسدس سود خواهد برد. البته درصورتی‌که استفاده از این پیشرانه در شاسی‌بلند جیپ نهایی شود خبری از ورود آن به بازار آمریکا نخواهد بود.

همچون همیشه نمی‌توان با اطمینان ۱۰۰ درصدی درباره‌ی صحت این اخبار سخن گفت اما منبع یاد شده از اعتبار بالایی برخوردار بوده است. در آینده خبرهای بیشتری دراین‌باره منتشر خواهد شد.

نویسنده و مترجم: شاهین احمدزاده_پدال

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید