اخبار خارجی خودرو, تاریخچه صنعت خودرو, خودرو و تکنولوژی

معرفی رسمی پینین‌فارینا باتیستا، هایپرکار الکتریکی ۱۹۰۰ اسبی

معرفی رسمی پینین‌فارینا باتیستا، هایپرکار الکتریکی ۱۹۰۰ اسبی

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام پینین‌فارینا هایپرکار جدید خود بنام باتیستا را رسماً در نمایشگاه ژنو رونمایی کرده است. گفته شده این اولین هایپر GT عملکردی لوکس الکتریکی دنیا است. این هایپرکار الکتریکی طراحی شیکی دارد که قسمت جلویی آن دیگر مدل‌های پینین‌فارینا مثل فراری سرجیو را به یاد می‌آورد. بااین‌حال دماغهٔ باتیستا با یک نوار LED، نمای متمایز و البته اسپرتی را به نمایش گذاشته است.

در نمای جانبی خودرو بدنه‌ای سیال و کابینی به شکل قطرهٔ اشک و با سقف کشیده دیده می‌شود درحالی‌که ازجمله ویژگی‌های قابل‌توجه نمای عقبی باتیستا نیز می‌توان به چراغ‌های عقب شناور و یک بال فعال که به‌عنوان ترمز هوایی هم عمل می‌کند اشاره کرد. این هایپرکار تمام الکتریکی همچنین روی رینگ‌های ۲۱ اینچی سبک‌وزنی قرار گرفته است که در پشت آن‌ها ترمزهای کربن سرامیکی با کالیپرهای شش پیستونه جای گرفته‌اند.

کابین باتیستا راننده محور بوده و در آن یک غربیلک فرمان فیبر کربنی به همراه صفحه آمپر دیجیتالی ساده‌ای دیده می‌شود. در طرفین این صفحه آمپر نیز دو نمایشگر بزرگ‌تر قرار گرفته‌اند که نمایشگر سمت چپی روی اطلاعات عملکردی تمرکز دارد و سمت راستی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و ناوبری را ارائه می‌کند. در زیر صفحه‌نمایش سمت راستی نیز یک نمایشگر کوچک دایره‌ای قرار گرفته که وضعیت گیربکس و حالت رانندگی انتخاب‌شده را نشان می‌دهد. در دیگر قسمت‌های کابین این هایپرکار الکتریکی هم ترکیبی از متریال پریمیوم شامل چرم، آلومینیوم و فیبر کربن به همراه نورپردازی و آپشن‌های شخصی‌سازی ارائه شده است.

باتیستا که روی یک شاسی فیبر کربنی مونوکوک ساخته شده، به چهار موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۱۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارند و هر چهارچرخ را به چرخش درمی‌آورند. انرژی موردنیاز این موتورها نیز توسط پکیج باطری‌های ۱۲۰ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که از ریماک گرفته شده‌اند. به لطف نیروی عظیم موتورها، این هایپرکار تمام الکتریکی می‌تواند در زمان خارق‌العادهٔ کمتر ۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالی‌که در کمتر از ۱۲ ثانیه هم از صفر به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

باتیستا همچنین می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای خودرویی تمام الکتریکی عدد چشمگیری است. همهٔ این‌ها در حالی است که بُرد این ماشین با یک‌بار شارژ باطری‌ها، تا ۴۵۰ کیلومتر تخمین زده شده است. باتیستا سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و تنها ۱۵۰ دستگاه از  آن ساخته می‌شود که این تعداد به‌طور مساوی در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا تقسیم خواهد شد. پینین‌فارینا انتظار دارد بین ۲۵ تا ۴۰ نمایندگی فروش در شهرهای بزرگی مثل نیویورک، لس‌آنجلس، تورنتو، ونکوور، لندن، اشتوتگارت و هنگ‌کنگ راه‌اندازی کند.

نویسنده و مترجم: امیر دهقان_پدال

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید