اخبار خارجی خودرو, خودرو و تکنولوژی

نارنجی آتشین! بررسی فورد فیستا ST پرفورمنس ادیشن

نارنجی آتشین! بررسی فورد فیستا ST پرفورمنس ادیشن

فورد فیستا ST بهترین خودروی کلاس خود است اما این شرکت به تولید همین نسخه اکتفا نکرده و با معرفی نسخه‌ی جدید پرفورمنس ادیشن همه‌چیز را یک پله بالاتر برده است.


نارنجی تنها رنگ در دسترس برای بدنه است و علاوه بر این رنگ جدید، فیستا ST پرفورمنس ادیشن با سیستم تعلیق جدید و رینگ‌های آلیاژی سبک‌تری عرضه می‌شود که ۷ کیلوگرم از وزن کلی را کم می‌کنند.


تمامی مدل‌ها به‌صورت استاندارد دارای پکیج پرفورمنس هستند که شامل دیفرانسیل لغزش محدود، لانچ کنترل و تعویض‌های سبک می‌باشد. این ویژگی‌ها باعث افزایش ۴۰۴۵ پوندی قیمت خودرو می‌شوند.


شاید این اختلاف قیمت زیادی به نظر برسد اما در نظر داشته باشید که پکیج یاد شده و رنگ متالیک به ترتیب ۹۲۵ و ۷۵۰ پوند را به مدل استاندارد ST-3 اضافه می‌کنند. به این مجموعه باید سیستم تعلیق را نیز اضافه کرد و البته نسخه‌ی پرفورمنس ادیشن محصول ارزشمندتری خواهد بود چراکه تنها به تعداد ۶۰۰ دستگاه تولید می‌شود.


سیستم تعلیق پیچشی جدید فیستا ST پرفورمنس ادیشن باعث کاهش ۱۵ میلی‌متری ارتفاع در جلو و ۱۰ میلی‌متری در عقب شده و البته شما می‌توانید ارتفاع را به‌صورت دستی تنظیم کنید. این خودرو توسط بخش پرفورمنس فورد و در پیست نوربرگ رینگ آلمان توسعه یافته است.


هندلینگ خودرو همچون همیشه خوب است. ارتقای سیستم تعلیق قابل احساس بوده و بی‌شک کنترل حرکات فرمان با کاهش تکانه‌ای بدنه همراه شده است.


فیستا ST پرفورمنس ادیشن همچنین مثل همیشه سفت بوده اما این یک ویژگی خاص برای این خودرو می‌باشد و بهبودهای رخ داده در کیفیت دامپرها نیز قابل‌تشخیص است. ما مطمئنیم که این ویژگی در مسیرهای سنگ‌فرشی کمی باعث اذیت خواهد شد اما مسیر تست صاف ما توانایی‌های بیشتر خودرو را نشان داد.


خودروی موردبحث از نظر جذابیت سواری فوق‌العاده بوده و با اعتمادبه‌نفس و دقت مثال‌زدنی وارد پیچ‌ها می‌شود. فرمان سریع و شاسی‌ای که سریعاً به ترمزها یا پدال گاز واکنش نشان می‌دهد در ایجاد این فضای هیجان‌انگیز نقش مهمی دارند.


البته خبری از قدرت بیشتر نیست و به همین خاطر همچنان شاهد وجود پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۲۹۰ نیوتون متری هستیم که باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۵ ثانیه‌ای می‌شود. این خودرو همچنان در دورهای میانی قوی ظاهر شده و با بالا رفتن دور هم نفس می‌گیرد. صدای تولیدی پیشرانه‌ی ۳ سیلندر فورد نیز کاراکتر خاص خودش را دارد.


مصرف سوخت و آلایندگی فیستا ST پرفورمنس ادیشن نسبت به مدل استاندارد تغییری نداشته و همین موضوع درباره فضای کابین و بار نیز صادق است. فضای بار ۳۱۱ لیتری خودرو مناسب اکثر سفرهای کوتاه بوده اما دسترسی به بخش عقب خودرو کمی سخت چراکه این خودرو تنها به‌صورت سه درب عرضه می‌شود.


تجهیزات فیستا ST پرفورمنس ادیشن نیز مشابه مدل ST-3 است بنابراین شاهد مواردی همچون ناوبری ماهواره‌ای، ارتباط گوشی هوشمند، ورود بدون کلید، صندلی‌های ریکارو، فرمان گرم شونده و سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای خواهید بود.


اگر شما بتوانید از قیمت خودرو چشم‌پوشی کنید قطعاً فیستا ST پرفورمنس ادیشن را خودرویی توانا خواهید دانست. البته اکثر خریداران مدل ST-3 را انتخاب خواهند کرد. بهبودهای این خودرو خوب هستند اما چشمگیر نبوده و در اکثر مواقع مدل‌های استاندارد نیز خواهند توانست توانایی‌های این نسخه از فیستا ST را شبیه‌سازی کنند.

مشخصات فورد فیستا ST پرفورمنس ادیشن

قیمت: ۲۶۴۹۵ پوند

پیشرانه: ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو

قدرت/گشتاور: ۱۹۷ اسب بخار/۲۹۰ نیوتون متر

گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۵ ثانیه

حداکثر سرعت: ۲۳۲ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: ۷ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

نویسنده و مترجم: شاهین احمدزاده_پدال

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید