اخبار خارجی خودرو, مقایسه انواع خودرو

نگاهی به سریع‌ترین خودروها در پیست گرند تور

نگاهی به سریع‌ترین خودروها در پیست گرند تور

در طول ساخت ۳۸ قسمت از برنامهٔ گرند تور توسط آمازون، لپ تایم ده‌ها خودرو در پیست آزمایشی این برنامه که Eboladrome نام دارد ثبت شده است. با توجه به اینکه پخش فصل سوم گرند تور به پایان رسیده و در فصل بعدی خبری از آزمایش خودروها نخواهد بود، به نظر می‌رسد اکنون زمان مناسبی برای بررسی عملکرد خودروها در این پیست باشد. این پیست به دلیل شباهت با نمایی دوبعدی از ویروس ابولا، ابولادروم نام گرفته است. این پیست از بخشی طولانی برخوردار است که امکان رانندگی با سرعت بالا را فراهم می‌کند درحالی‌که پیچ‌های آن فرصتی عالی برای دریفت را ارائه می‌کنند. از زمان آغاز گرند تور، دو رانندهٔ حرفه‌ای برای ثبت لپ تایم با خودروها رانندگی کرده‌اند. این کار در فصل اول توسط «مایک اسکینر» انجام می‌شد درحالی‌که در دو فصل بعدی «ابی ایتون» پشت خودروها می‌نشست. در ادامه می‌توانید سریع‌ترین خودروها در پیست ابولادروم گرند تور را مشاهده کنید.

۱۵- آلپینا B5

زمان: ۱:۲۱.۶

آلپینا B5 خودرویی اسپرت و درعین‌حال لوکس است که راحتی زیادی را برای سرنشینان خود فراهم می‌کند اما این تجهیزات و ویژگی‌ها، پرفورمنس B5 را قربانی نکرده زیرا این خودرو با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه و ۶ صدم ثانیه در پیست ابولادروم، حدود یک ثانیه از M4 GTS که روی پیست تمرکز دارد سریع‌تر است. B5 به پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و مجهز است که قدرت آن توسط آلپینا به ۶۰۸ اسب بخار رسیده است.

۱۴- پورشه ۹۱۱ کاررا S

زمان: ۱:۲۱.۴

پورشه ۹۱۱ کاررا S دیفرانسیل عقب در خانوادهٔ بزرگ ۹۱۱ فقط یک قدم بالاتر از نسخهٔ پایه قرار می‌گیرد اما بااین‌حال عملکرد زیادی را به خریداران ارائه می‌کند. نسل کنونی این خودرو که با کد ۹۹۲ شناخته می‌شود، ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد اما در پیست گرند تور نسل قبلی (۹۹۱.۲) این خودرو مورد آزمایش قرار گرفت که پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی آن ۴۲۰ اسب بخار قدرت دارد. مایک اسکینر در پیست ویروس شکل گرند تور با کاررا S زمان ۱ دقیقه و ۲۴ ثانیه و ۴ صدم ثانیه را به ثبت رساند که دقیقاً یک ثانیه از M4 GTS سریع‌تر است.

۱۳- نیسان GT-R

زمان: ۱:۲۱.۲

نیسان GT-R شاید نسبت به دیگر خودروهای این لیست کمی سالخورده و قدیمی باشد اما هنوز هم عملکرد بسیار خوبی دارد. این گودزیلای ژاپنی با رانندگی مایک اسکینر موفق به ثبت زمان ۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه و ۲ صدم ثانیه شد و در رتبهٔ سیزدهم پیست ابولادروم قرار گرفت. برای یادآوری، زیر کاپوت GT-R یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو قرار دارد که در نسخهٔ معمولی ۵۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

۱۲- آستون‌مارتین ونتیج

زمان: ۱:۲۰.۴

نسل جدید آستون‌مارتین ونتیج از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس بنز استفاده می‌کند یعنی همان موتوری که در سینهٔ AMG GT قرار گرفته است اما این پیشرانه زیر کاپوت ونتیج ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این اسپرت بریتانیایی به لطف قلب مرسدس خود، با رانندگی ابی ایتون در ابولادروم زمان ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه و ۴ صدم ثانیه را به ثبت رسانده و با اختلافی نزدیک به یک ثانیه بالاتر از نیسان GT-R قرار گرفته است.

۱۱- ب‌ام‌و M5

زمان: ۱:۲۰.۴

ب‌ام‌و M5 به‌عنوان یک سدان بزرگ عملکرد فوق‌العاده‌ای در ابولادروم داشته است به‌گونه‌ای که با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه و ۴ صدم ثانیه، یک دور این پیست را در زمانی دقیقاً یکسان با پورشه ۹۱۱ GT3 RS طی کرده است. M5 از برادر ناتنی خود یعنی آلپینا B5 در این پیست بیشتر از یک ثانیه سریع‌تر است اما همچنان حدود یک ثانیه با سریع‌ترین سدان این پیست یعنی جگوار XE SV Project 8 اختلاف دارد.

۱۰- پورشه ۹۱۱ GT3 RS

زمان: ۱:۲۰.۴

برای مدتی کوتاه، پورشه ۹۱۱ GT3 RS با زمان ۶ دقیقه و ۵۶ ثانیه و ۴ صدم ثانیه، یکی از سریع‌ترین خودروهای پیست نوربرگ‌رینگ محسوب می‌شد اما در پیست گرند تور، این ماشین چندان سریع نیست زیرا با زمان ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه و ۴ صدم ثانیه، دهمین خودروی سریع این لیست به‌حساب می‌آید. ۹۱۱ GT3 RS از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی با ۵۲۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

۹- جگوار XE SV Project 8

زمان: ۱:۱۹.۳

جگوار XE SV Project 8 با زمان ۷ دقیقه ۱۸ ثانیه در حال حاضر سریع‌ترین سدان در پیست نوربرگ‌رینگ محسوب می‌شود درحالی‌که همین عنوان را در پیست ابولادروم گرند تور هم از آن خود کرده است. این سدان بریتانیایی با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۱۹ ثانیه و ۳ صدم ثانیه، تنها با یک صدم ثانیه اختلاف، بالاتر از پورشه ۹۱۱ GT3 RS قرار گرفته است. XE SV Project 8 از یک نیروگاه ۵ لیتری V8 سوپرشارژ با ۵۰۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

۸- آئودی R8 V10 Plus

زمان: ۱:۱۹.۲

فیلم تایم زنی آئودی R8 V10 Plus در گرند تور نشان داده نشد اما این سوپراسپرت آلمانی با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۱۹ ثانیه و ۲ صدم ثانیه، هفتمین خودروی سریع ابولادروم محسوب می‌شود. مایک اسکینر با استفاده از پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی R8 که در نسخهٔ پلاس ۶۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند این زمان را به ثبت رساند.

۷- مرسدس AMG GT R

زمان: ۱:۱۸.۷

قوی‌ترین و داغ‌ترین عضو خانوادهٔ AMG GT با زمان ۱ دقیقه و ۱۸ ثانیه و ۷ صدم ثانیه، رتبهٔ ششم پیست ابولادروم را در اختیار دارد اما حتی توانایی‌های مسابقه‌ای «ابی ایتون» هم نتوانست این سوپراسپرت ۵۸۵ اسب بخاری آلمانی را در بین پنج خودروی سریع پیست قرار دهد و AMG GT R کمتر از یک ثانیه با سه خودروی بعدی این لیست اختلاف دارد.

۶- مک‌لارن ۶۵۰S

زمان: ۱:۱۷:۹

مک‌لارن ۶۵۰S با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۱۷ ثانیه و ۹ صدم ثانیه، خود را در بین پنج خودروی سریع پیست ابولادروم قرار داده است. این سوپراسپرت بریتانیایی که در اصل نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ مدل MP4-12C محسوب می‌شود، در سینهٔ خود یک نیروگاه ۳.۸ لیتری توئین توربو با ۶۵۰ اسب بخار قدرت را پنهان کرده است. ۶۵۰S اما جایگاه پنجمی خود را باید با خودروی دیگری شریک شود که در ادامه دلیل این موضوع را متوجه خواهید شد.

۵- مک‌لارن ۷۲۰S

زمان: ۱:۱۷:۹

هرچند شاید عجیب باشد که جایگاه پنجمین خودروی سریع ابولادروم بین دو خودرو مشترک است اما عجیب‌تر این است که هردوی این خودروها ساخت یک شرکت هستند. مک‌لارن ۷۲۰S در این پیست دقیقاً زمانی مشابه ۶۵۰S را به ثبت رسانده است. این موضوع بسیار عجیب به نظر می‌رسد زیرا پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی ۷۲۰S با ۷۲۰ اسب بخار قدرت، از موتور ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی ۶۵۰ اسب بخاری ۶۵۰S به میزان قابل‌توجهی قوی‌تر است.

۴- فورد GT

زمان: ۱:۱۷.۶

فورد GT با زمان ۱ دقیقه و ۱۷ ثانیه و ۶ صدم ثانیه، با اختلاف خوبی سریع‌ترین خودروی آمریکایی در پیست ابولادروم محسوب می‌شود. GT که از یک موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۵ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند، در قسمت ۲۱ فصل دوم گرند تور با رانندگی ابی ایتون این زمان را به ثبت رساند.

۳- لامبورگینی اوراکان پرفورمانته

زمان: ۱:۱۶.۸

لامبورگینی اوراکان پرفورمانته همان‌طور که سومین خودروی سریع در پیست نوربرگ‌رینگ محسوب می‌شود، در پیست ابولادروم هم با زمان ۱ دقیقه و ۱۶ ثانیه و ۸ صدم ثانیه، جایگاه سوم را در اختیار دارد. این زمان در قسمت ۲۰ فصل دوم گرند تور توسط ابی ایتون به ثبت رسید اما شاید اوراکان اوو بتواند از این هم سریع‌تر باشد.

۲- آستون‌مارتین ولکان

زمان: ۱:۱۵.۵

آستون‌مارتین ولکان با برخورداری از نیروگاه عظیم ۷ لیتری V12 تنفس طبیعی با قدرتی بیش از ۸۵۰ اسب بخار در جلوی خود، با اختلاف قابل‌توجهی دومین خودروی سریع پیست گرند تور محسوب می‌شود. مایک اسکینر در قسمت دوم فصل اول این برنامه پشت ولکان نشست و زمان ۱ دقیقه و ۱۵ ثانیه و ۵ صدم ثانیه را به ثبت رساند.

۱- مک‌لارن سنا

زمان: ۱:۱۲.۹

در بالاترین نقطهٔ لیست زمان‌های پیست ابولادروم، مک‌لارن سنا قرار گرفته است. این هایپرکار ۸۰۰ اسب بخاری در اولین قسمت از فصل سوم گرند تور با رانندگی ابی ایتون به پیست رفت و تمام تایم‌های قبلی را نابود کرد! سنا با زمان ۱ دقیقه و ۱۲ ثانیه و ۹ صدم ثانیه، تقریباً سه ثانیه از آستون‌مارتین ولکان و چهار ثانیه از لامبورگینی اوراکان پرفورمانته سریع‌تر است؛ بنابراین به نظر می‌رسد مغلوب کردن سنا در ابولادروم غیرممکن باشد.

 

نویسنده و مترجم:امیر دهقان_پدال

بازنشر:حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید