خازن_دی ال اس

خازن در حالت کلی از دو صفحه یا plate هادی جریان الکتریسیته تشکیل شده که عایقی تحت عنوان دی الکتریک بین دو صفحه قرار گرفته که میتواند هوا هم باشد.
ظرفیت خازن بستگی به مساحت صفحات روبروی هم(فاصله ۲ صفحه) و جنس دی الکتریک دارد..
معمولا برای صحبت از ظرفیت خازنها از واحد میکرو فاراد استفاده میشود.
زیرا ۱ فاراد آنقدر ظرفیت بزرگی است که در اکثر مواقع کاربرد ندارد.

هنگامی که خازن به جریان مستقیم یا DC وصل است٬‌جریان برقرار می شور و با آهنگ ثابتی خازن پر میشود. هنگامی که جریان ۲ سر خازن با ۲سر ترمینال های باتری یکی شد،جریان قطع میشود. در این هنگام میگوییم خازن شارژ شده است. حتی اگر باتری را از مدار خارج کنیم خازن شارژ می ماند و اختلاف پتانسیلی بین دو ترمینال آن دیده میشود.
وقتی از خازنهای با ظرفیت بالا استفاده میشود (۲/۱ فاراد به بالا) در اتومبیل،هنگامی که ولتاژ باتری یا دینام افت میکند،خازن به داخل ورودی آمپلی فایر تخلیه میشود و کمبود ولتاژ را جبران میکند .توجه داشته باشید که تمام این مراحل در کسری از ثانیه اتفاق میفتد و خازن نمیتواند مانند باتری عمل کند و فقط افت ولتاژ های میلی ثانیه ای را جبران میکند. مثل موقع bass زدن ساب. چون خازن بر خلاف باتری سریع پر وسریع هم خالی میشود و میتواند از افت ولتاژ های ناگهانی جلوگیری کند.
بطور کلی هنگامی که جریان متناوب وارد خازن میشود،تا وقتی منبع در مدار باشد جریان در خازن برقرار است. فقط جریان دارای اختلاف فاز با منبع میشود که بستگی به فرکانس منبع و خارن دارد .

به علت مقاومت موجود در کابل اتصال بین باطری وامپلی فایر ما با افت ولتاژ در محل اتصال این کابل با امپلی فایر مواجه هستیم که این افت ولتاژ باعث کاهش توان امپل فایر وتغییر اساسی در سیگنال صوتی (کلیپینگ) و در نتیجه از بین رفتن لوازم شما خواهد شد. خازن یک منبع ذخیره انرژی است و دارای سرعت شارژ و دشارژ بالاتری نسبت به باطری می باشد و با این عمل در مدت زمان خیلی کوتاهی میزان قابل توجهی انرژی را در زمان اوج مصرف امپلی فایر (هنگام اجرای صداهای بم شدید) تامین میکند.  فاراد هم واحد خازنها می باشد وبیانگر حجم خازن می باشد. بصورت کلی می توان گفت خازن به افزایش عمر قطعات سیستمهایی که در آنها آمپلی فایر وجود دارد کمک شایانی می کند همچنین از از بین رفتن باتری ماشین بر اثر فشار زیاد جلوگیری می کند.

خازن_دی ال اس (۱)