شناخت انواع سیستمهای صوتی خودرو

بلندگو_اسپیکر یا باند(Speaker)        

برای پخش کردن صدا در خودرو از بلندگوها استفاده می شود. باندها را می توان به ۲ گروه کلی باندهای گرد و باندهای بیضی (خربزه ای) تقسیم نمود.

 

۱- باند گرد:

باندهای گرد خود به سه دسته ۱۰، ۱۳ و ۱۶ تقسیم می شوند. باند ۱۰ کوچکتر است و برای داشبورد ماشین بکار می رود. باند ۱۳ برای درب های عقب خودرو کاربرد دارد و باند ۱۶ برای درب های جلو (داخل درب) استفاده می شود. هرچند بلندگوهای بیشتر خودروها به صورت فابریک گرد هستند اما جایگزین کردن آن به یک باند بیضی می تواند صدای بسیار مناسبتری در ماشین ایجاد می کند.

Pioneer TS-G1615R

 

۲- باند بیضی:

باندهای بیضی نیز خود به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

آن دسته که آمپلی فایر را ساپورت نمی کنند: معمولا بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ وات قدرت دارند و توان ساپورت آمپلی فایر را ندارند. این باندها در صداهای زیاد دچار نویز می شوند و قابلیت استفاده از حداکثر صدا برای آنها وجود ندارد.

آن دسته که توانایی ساپورت آمپلی فایر را دارند: این نوع از باندهای خربزه ای کیفیت بالاتری از باندهای معمولی دارند و مهم تر از آن در صدای بالا دچار مشکل و صدای نویز نمی شوند.

Pioneer TS-A6976S

 

ساب ووفر(Subwoofer)

ساب ووفرها برای پخش صدای Bass و بم موزیک (دوبس دوبس) به کار می رود، البته بلندگوها تا حدی این عمل را انجام می دهند، اما کسانی که به دنبال سیستم حرفه ای و تولید صدای Bass بسیار بالا و قوی هستند باید ساب ووفر را نیز به سیستم پخش خود اضافه کنند. این بلندگوها معمولا بزرگ هستند و بین ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر قطر دارند. در واقع ساب یک دستگاه مستقل نیست و صرفا برای تقویت و بم کردنِ صداهای زیر که از بلندگوی معمولی خارج می شوند، می باشد. البته مشخص است که استفاده از ساب اصلا ضروری نیست، اما چون ساب ها می‌توانند صداهای بم و قوی تولید کنند، به شدت مورد پسند علاقه‌مندان به موسیقی  واقع شده‌اند.

البته این موضوع نیز مهم است که ساب ووفر برای راه اندازی به آمپلی فایر نیاز دارد. بنابراین این نکته که اضافه کردن ساب ووفر به سیستم پخش نیازمند اضافه شدن یک آمپلی فایر ۴ کانال است، مهم می باشد.

Pioneer TS-W3003D4

 

آمپلی فایر (Amplifier)

وظیفه اصلی آمپلی فایرها بهبود کیفیت صدای در حال پخش است. آنها می توانند قدرت خروجی از سیستم پخش شما را، ۵۰ وات افزایش دهند؛ همچنین برای گرفتن صدا از ساب ووفر، آمپلی فایر مناسب نیز لازم می باشد.

آمپلی فایرها به چهار صورت مونو، دو کانال، ۴ کانال و یا ۶ کانال طراحی می شوند.

۲ کانال: برای ساپورت کردن از یک جفت باند آمپ خور

۴ کانال: برای ساپورت کردن از یک جفت باند و یک ساب ووفر ( البته می توان از ۲ آمپِ ۲ کانال هم استفاده کرد)

۶ کانال: برای ساپورت کردن از ۲ جفت باند آمپ خور و یک عدد ساب ووفر یا ۱ جفت باند آمپ خور و دو عدد ساب ووفر

شایان ذکر است سیستم پخش با آمپلی فایر به سیم کشی RC نیاز دارد.

Sony XM-GTR4A Car Amplifier

 

کامپوننت (Component)      

کامپوننت ها یک نوع از بلندگوهای گرد قوی (معمولا باند ۱۶) هستند، که می توانند به آمپلی فایرها متصل شوند. به چند دلیل از کامپ ها استفاده می شود. به عنوان مثال برای افزایش شفافیت و کیفیت صدا، گرد بودن آنها که باعث شده است در قسمت هایی که برای خودرو به صورت فابریک طراحی شده؛ مناسب باشد (راننده هایی که علاقه ندارند در ظاهر ماشین خود تغییر ایجاد کنند، می توانند از کاپموننت ها استفاده کنند تا صدای واقعی DVD و فضای دالبی آنها را بشنوند)

Kenwood eXelon XR-1800P

 

توییتر(tweeter)

وظیفه توییترها پخش صداهای ریز است و در واقع از آنها موسیقی پخش نمی شود. توییترها می توانند کمک بسیاری به زیبا شدن آهنگ ها کنند. البته بلندگوها عمدتا در درون خود دارای توییتر هستند اما نصب یک توییتر باعث می شود تا بلندگو تنها به پخش صداهای حد وسط بپردازد و توییتر به تنهایی صداهای ریز را پخش کند که مسلما باعث بالا رفتن کیفیت بلندگوها می شود.

Kenwood KFC-T40A

 

میدرنج(Midrange

هر بلندگوی حرفه ای دارای قابلیت پخش ۳ نوع صدا است، صدای زیر (توییتر)، صدای حد وسط (مثل صدای خواننده)، صدا با بیس بالا (صدای ساب ووفر). اما در میدرنج این ۳ عمل صورت نمی‌گیرد در واقع میدرنج قابلیت تفکیک صدا را ندارد و تنها قابلیت پخش صدای حد متوسط را دارد و باید یک ساب و یک توییتر مجزا در کنار آن بکار گرفته شوند. البته زمانی که شما از میدرنج و ساب و توییتر مناسب در کنارهم استفاده می کنید، صدای بسیار با کیفیت و تفکیک شده ای را برای شما پخش خواهد کرد که از بسیاری از بلندگوها به مراتب بهتر است.

Dragster Midrange DM 8.2

 

خازن(Capacitor)

خازن در حالت کلی از دو صفحه یا plate هادی جریان الکتریسیته تشکیل شده که عایقی تحت عنوان دی الکتریک بین دو صفحه قرار گرفته که میتواند هوا هم باشد.
ظرفیت خازن بستگی به مساحت صفحات روبروی هم(فاصله ۲ صفحه) و جنس دی الکتریک دارد..
معمولا برای صحبت از ظرفیت خازنها از واحد میکرو فاراد استفاده میشود.
زیرا ۱ فاراد آنقدر ظرفیت بزرگی است که در اکثر مواقع کاربرد ندارد.

هنگامی که خازن به جریان مستقیم یا DC وصل است٬‌جریان برقرار می شور و با آهنگ ثابتی خازن پر میشود. هنگامی که جریان ۲ سر خازن با ۲سر ترمینال های باتری یکی شد،جریان قطع میشود. در این هنگام میگوییم خازن شارژ شده است. حتی اگر باتری را از مدار خارج کنیم خازن شارژ می ماند و اختلاف پتانسیلی بین دو ترمینال آن دیده میشود.
وقتی از خازنهای با ظرفیت بالا استفاده میشود (۲/۱ فاراد به بالا) در اتومبیل،هنگامی که ولتاژ باتری یا دینام افت میکند،خازن به داخل ورودی آمپلی فایر تخلیه میشود و کمبود ولتاژ را جبران میکند .توجه داشته باشید که تمام این مراحل در کسری از ثانیه اتفاق میفتد و خازن نمیتواند مانند باتری عمل کند و فقط افت ولتاژ های میلی ثانیه ای را جبران میکند. مثل موقع bass زدن ساب. چون خازن بر خلاف باتری سریع پر وسریع هم خالی میشود و میتواند از افت ولتاژ های ناگهانی جلوگیری کند.
بطور کلی هنگامی که جریان متناوب وارد خازن میشود،تا وقتی منبع در مدار باشد جریان در خازن برقرار است. فقط جریان دارای اختلاف فاز با منبع میشود که بستگی به فرکانس منبع و خارن دارد .

به علت مقاومت موجود در کابل اتصال بین باطری وامپلی فایر ما با افت ولتاژ در محل اتصال این کابل با امپلی فایر مواجه هستیم که این افت ولتاژ باعث کاهش توان امپل فایر وتغییر اساسی در سیگنال صوتی (کلیپینگ) و در نتیجه از بین رفتن لوازم شما خواهد شد. خازن یک منبع ذخیره انرژی است و دارای سرعت شارژ و دشارژ بالاتری نسبت به باطری می باشد و با این عمل در مدت زمان خیلی کوتاهی میزان قابل توجهی انرژی را در زمان اوج مصرف امپلی فایر (هنگام اجرای صداهای بم شدید) تامین میکند.  فاراد هم واحد خازنها می باشد وبیانگر حجم خازن می باشد. بصورت کلی می توان گفت خازن به افزایش عمر قطعات سیستمهایی که در آنها آمپلی فایر وجود دارد کمک شایانی می کند همچنین از از بین رفتن باتری ماشین بر اثر فشار زیاد جلوگیری می کند.

 

دوربین دنده عقب(Rear Camera)

دوربین دنده عقب که در یک دهه اخیر به یکی از آپشن های تقریبا استاندارد خودروهای مدرن برندهای معتبر خودروسازی تبدیل شده، بسته به میزان پیشرفتگی خودرو و البته نسلش، دارای انواع مختلفی است. در ساده ترین حالت شما یک دوربین ساده با میدان دید گسترده خواهید داشت که در زمان پارک کردن بتوانید موانع پشت سر خودرو (به ویژه در خودروهایی مثل شاسی بلندها که دید وسیعی را در اختیارتان قرار نمی دهد) را تشخیص دهید. کمی دقیق تر، دوربین هایی را داریم که در تعامل با سنسورهای تشخیص فاصله دنده عقب، خطوطی را بر روی مانیتور نمایش می دهند که بتوانید مسیر گردش فرمان و پارک کردن صحیح خود را بهتر متوجه شوید. اما اخیرا دوربین هایی تحت عنوان ۳۶۰ درجه بر روی خودروهای لوکس و گران قیمت قرار می گیرد که ساختاری پیچیده تر دارد. در این خودروها چند دوربین واید در نقاط مختلف بدنه نصب شده که اطلاعاتشان به یک یونیت کامپیوتری پردازنده منتقل می شود و خودرو با در نظر گیری شرایط دور و اطراف ثبت شده توسط دوربین ها، تصویری شبیه تصاویر هوایی از بالای خودرو برای شما پردازش می کند.

 

سنسور دنده عقب(Rear Sensor)

سنسور دنده عقب روی سپر عقب ماشین نصب می شود و به راننده کمک میکند تا به راحتی و بدون نگرانی از برخورد با مانع و اشیای پشت خودرو، دنده عقب حرکت کند.معمولا دو یا چهار عدد سنسور دنده عقب روی سپر خودرو نصب می شود.سنسور دنده عقب توسط صدا یا لامپ LED به راننده آلارم میدهد.یعنی خودرو هر چه به مانع نزدیکتر شود صدای آلارم یا شدت چشمک لامپ LED بیشتر می شود.درضمن لازم است بدانید که برخی خودروهای لوکس،از این سنسور در سپر جلو هم استفاده می کنند تا دیگر جای هیچگونه دغدغه نباشد.

دو نوع سنسور دنده عقب داریم.سنسور دنده عقب آلتراسونیک یا مافوق صوت و سنسور دنده عقب الکترومغناطیس

سنسور دنده عقب آلتراسونیک بر اساس انتشار فرکانس بالای صوتی و دریافت بازتاب صدا عمل می کند.

سنسور دنده عقب الکترومغناطیس توسط سیم پیچ های داخلی یک میدان مغناطیسی اطراف سپر عقب خودرو ایجاد میگردد. وقتی خودرو به جسمی نزدیک می شود در آن میدان مغناطیسی تغییرایجاد شده و به صورت ولتاژ یا جریان به پردازنده مرکزی یا مایکروکنترلر فرستاده می شود و آلارم صوتی یا تصویری فعال می گردد.

لازم بذکر است قیمت سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی بیشتر از سنسور دنده عقب آلتراسونیک می باشد.

 

کی لس(Key Less)

کی لس استارتر یکی از بهترین تکنولوژی‌های است که در دو دهه اخیر در خودروها استفاده شده است و به نوعی فراگیر شده است. این سیستم در اواسط دهه ۹۰ میلادی توسط شرکت مرسدس‌بنز معرفی شد. در زمان ورود این سیستم ابتدا خودروهای لوکس از این آپشن بهرمند می‌شدند. اما حالا می‌توان گفت در بسیاری از خودروهای معمولی که دارای آپشن‌های ساده‌ای هستند نیز می‌توان شاهد استفاده از چنین آپشنی بود. این سیستم پیشرفته به کمک یک کلید یا کارت هوشمند عمل می‌کند. تنها راننده باید سوییچ را در دست جیب یا کیف خود به همراه داشته باشد. با نزدیک شدن به خودرو (یک متری) قفل درب‌ها باز می‌شود و تنها شما باید دستگیره درب را بکشید. همچنین برای آنکه بخواهید خودرو را قفل کنید نیازی نیست که دکمه قفل روی ریموت را فشار دهید. تنها کافی است دستگیره درب خودرو را لمس کنید. حتی با دور شدن از خودرو درب‌ها به صورت خودکار قفل می‌شود. به کمک این سیستم شما می‌توانید پیشرانه خودرویتان تنها با نگه داشتن پدال ترمز و فشار دادن یک دکمه روشن کنید. در برخی از خودروها شما کافی است کارت هوشمند یا سوییچ را در جای مخصوص قرار دهید و سپس دکمه Start را فشار دهید.

درکنار این سیستم سیستم چراغ راهنمای دستگیره نیز در خودروها بکار رفته است. این سیستم در حین نزدیک شدن به خودرو و فعال شدن سیستم کی لس برای سهولت در مشخص شدن دستگیره در بخشی از آن را با چراغ روشن می‌کند. این چراغ در زیر دستگیره درب تعبیه شده است.

 

اکولایزر(Equalizer)

اکولایزر در کل عبارت است از تعدادی فیلتر که به بیان ساده زیر و بمی صدای آهنگ شما رو تغییر می‌ده ولی عملکرد اون خیلی دقیقتر و بهتر از ولومهای باس (Bass) بم و تریبل (Treble) زیر میباشد. Equalizer ها برای نرم کردن و تنظیم صدای سیستم با توجه به موزیک در حال پخشند.

 

فلش (USB OTG)

USB On-The-Go یا به اختصار USB OTG نوعی فناوری الکترونیکی است که به دستگاه های مجهز به درگاه USB مانند تلفن همراه اجازه می دهد تا اطلاعات موجود در یک وسیله دیگر مجهز به درگاه USB مانند فلش مموری یا تلفن همراه را بدون دخالت رایانه شخصی یا لپ‌تاپ استخراج کند.

از نظر سخت افزاری یک دستگاه دارای USB می تواند host یا صاحب باشد. یو اس بی های موجود بر روی کامپیوتر از نوع host هستند. نوع دیگر usb ها Device یا دستگاه هستند که می توانند به هاست متصل شوند مثل فلش درایو ها و موس و اسکنر USB. دستگاه ها عموما دارای منبع تغذیه نیستند و برای روشن شدن و ارتباط گرفتن به هاست نیاز دارند. سخت افزار USB OTG شامل هر دوی اینها است و می تواند هم به صورت Device به Host (کامپیوتر) متصل گردد و هم می تواند به صورت HOST یک DEVICE (مثل فلش) را راه اندازی نماید. کابل OTG هم برای استفاده همین قابلیت دوم وارد بازار شده است. این کابل هر روز کوتاه و کوتاه تر شده تا اینکه امروز فلش های موجود در بازار از یک سو به usb کامپیوتر و از سوی دیگر به گوشی موبایل متصل می گردند.

برخی از گوشی های اندرویدی و تبلت ها از یک ویژگی جالبی برخوردارند که البته کمپانی ها، زیاد اهمیتی به این ویژگی نمیدهند. این ویژگی OTG نام دارد و مخفف usb On The Go هست. به زبان خیلی ساده، شما میتوانید با این ویژگی همه فلش هایی را که از OTG پشتیبانی می کند و فلش های OTG هستند ، را به گوشی و تبلت خود وصل کنید.OTG، گوشی یا تبلت شما رو تبدیل به یک میزبان حافظه رم میکند. این یعنی میتوان به گوشی و تبلت شما انواع فلش های متفاوت را وصل کرد.

 

فیوز(Fuse)

فیوزها به دو دلیل در مدارهای الکتریکی وارد می‌شوند:

– برای محافظت سیمی که منبع برق را به دستگاه الکتریکی متصل می‌کند.

– جهت حفاظت از لوازم الکتریکی

تولیدکنندگان لوازم الکتریکی ظرفیت فیوزها را به‌گونه‌ای انتخاب می‌کنند که پیش از آسیب رسیدن به دستگاه یا زمانی که قطعه الکتریکی پیش از حد لزوم جریان بکشد، مدار را قطع کنند. اگر از فیوزی غیر از استاندارد مشخص‌شده استفاده شود، کوچک‌ترین اشتباه در هنگام نصب دستگاه الکتریکی ممکن است موجب بروز فاجعه‌ای شود. اگر در دستگاهی که نشان استاندارد دارد، قصد تعویض فیوز موجود را با فیوزی با مقدار ظرفیت بالاتر داشتید، این را در نظر بگیرید که آیا شما متخصص برق هستید و از مهندسی که این وسیله را طراحی کرده بیشتر می‌دانید؟

زمانی که شما از فیوز مناسب در مدار استفاده می‌کنید در صورت بروز مشکل شما فقط یک فیوز ارزان‌قیمت را از دست می‌دهید و در مقابل، وسیله الکتریکی گران‌قیمت شما حفظ خواهد شد.

دو ویژگی اصلی برای فیوزها وجود دارد:

– فیوزها بر اساس مقدار آمپر دسته‌بندی می‌شوند نه بر اساس وات! پس اگر روی یک فیوز عدد ۳۰ را مشاهده کردید، این عدد مقدار آمپر فیوز را نشان می‌دهد نه وات آن را. البته ممکن است ولتاژ کاری فیوز هم بر روی آن درج می‌شود.

– ولتاژ. این ویژگی زمانی که یک فیوز سوخته را با نمونه مشابهش تعویض می‌کنید اهمیتی ندارد. فیوزهای استفاده‌شده در خودروها عموماً کمتر از ۱۰۰ ولت می‌باشند و اگر شما قصد استفاده از فیوز خودرویی با ولتاژ پایین در مداری که ولتاژ اصلی آن ۲۲۰ ولت است رادارید، این امر موجب ایجاد یک تهدید بزرگ می‌شود.

زمانی که فیوزی می‌سوزد، گپی به‌اندازه کافی بزرگ ایجاد می‌کند به‌طوری‌که ولتاژ به‌صورت حتی جرقه نمی‌تواند بین دو ترمینال فیوز برقرار شود. یک فیوز ولتاژ پایین مانند فیوز (AGU) ممکن است قادر به ایجاد یک گپ مناسب برای کنترل جرقه نباشد که این می‌تواند منجر به ادامه شارش جریان شود (جریان به‌صورت جرقه عبور می‌کند) و ممکن است منجر به بروز آتش‌سوزی شود. پس فیوزهای ولتاژ پایین نباید به‌جای فیوزهای ولتاژ بالا استفاده شوند. برای جلوگیری از آتش‌سوزی، فیوزهای ولتاژ بالا با سیلیکا (ماسه) پر می‌شوند تا جرقه را سرد و خفه کنند؛ که این مورد را برای فیوزهای ولتاژ پایین صدق نمی‌کند. فیوز ولتاژ پایین با توجه به مطابقت بسیاری که با فیوز ولتاژ بالا در اندازه و جریان دارد ولی مطلقاً جایگزین مناسبی برای آن نخواهد بود.

محل صحیح نصب فیوز آمپلی فایر

 از آنجا که آمپلی فایر سیستم های صوتی خودرو آمپر زیادی مصرف می کنند ، سیم کشی نامناسب آنها ممکن است باعث فشار آمدن به سیم برق آن ، اتصال کوتاه و حتی آتش سوزی گردد. به همین دلیل است که باید تمام طول مسیر از باتری تا آمپلی فایر را به صورت جداگانه سیم کشی نمایید. در صورتی که چند آمپلی فایر داشته باشید می توانید از یک کابل برق به همراه جعبه تقسیم استفاده نمایید ، ولی کابل مورد نظر باید به اندازه کافی ضخیم باشد تا توان تأمین آمپر مورد نیاز همه آمپلی فایر ها را داشته باشد.

در صورتی که برای هریک از آمپلی فایر ها مشکلی رخ دهد ، یا کابل برق آمپلی فایر دچار اتصالی شود ، ممکن است منجر به بروز حادثه وحشتناکی شود. در بد ترین حالت ممکن است خودرو دچار حریق شده و یا امکان انفجار باتری وجود دارد. به همین دلیل است که بایست در طول مسیر برق آمپلی فایر فیوز تعبیه شود ، و این که فیوز باید به جای این که کنار آمپلی فایر نصب شود نزدیک باتری باشد. اگر فیوز را سمت آمپلی فایر نصب کنید و کابل برق در فاصله بین فیوز و باتری اتصالی کند ، فیوز نمی تواند هیچ گونه محافظتی انجام داده و عملاً مثل این است که فیوز نداشته باشید.

زمان عمل کردن فیوز:

 فیوزها انواع مختلفی دارند و معمولاً فیوزها زمانی که به حداکثر میزان جریان خود می‌رسند، نمی‌سوزند! طوری طراحی‌شده‌اند که جریان را بدون عمل کردن فیوز، عبور دهند. یک فیوز تحت شرایط متفاوتی می‌سوزد. فیوز می‌تواند مقداری بیش از توان خودش را در زمان کوتاهی عبور می‌دهد به‌طور مثال تقریباً ۱۰ دقیقه یا بیش‌تر طول می‌کشد تا فیوز در ۲۵% بیشتر از حد مجاز جریانش بسوزد.

توصیه‌های پایانی:

– هیچ‌وقت از فیوزی با ظرفیت بیشتر از مقداری که برای یک وسیله الکترونیکی توصیه‌شده استفاده نکنید.

– از سایز و ظاهر فیوز نمی‌توان ظرفیت آن را سنجید.

– اگر یک فیوز مثلاً ۳۰ آمپری در جای یک فیوز ۵ آمپری قابل‌نصب است این اصلاً به آن معنی نیست که می‌تواند جایگزین آن شود!

سایز فیوزهای پیشنهادی :

ماکزیمم مقدار فیوز پیشنهادی

گیج سیم
۴۰۰  آمپر ۰۰
۳۲۵  آمپر ۰
۲۵۰  آمپر ۱
۲۰۰  آمپر ۲
۱۲۵  آمپر ۴
۸۰  آمپر ۶
۵۰  آمپر ۸
۳۰  آمپر ۱۰
۲۰  آمپر ۱۲
۱۵  آمپر ۱۴
۷.۵  آمپر

۱۶

 

کروز کنترل(Cruise Control)

هدف سیستم کروز کنترل ثابت نگه داشتن دقیق سرعت دلخواه راننده بدون هرگونه دخالت راننده از طریق فعال کردن کنترل دریچه ی بنزین و رابط آن با پدال است. سیستم کروز کنترل خودرو مدرن یک حلقه کنترلی است که معمولاً بوسیله ی راننده و با استفاده از پدال گاز انجام می گیرد و سرعت وسیله را در یک سطح ثابت نگه می دارد.

نتیجه تصویری برای ‫کروز کنترل(Cruise Control)‬‎

راننده می تواند کروز کنترل را با دکمه های تنظیمات کروز تنظیم کند که معمولاً این دکمه ها شامل ON, OFF RESUME, SET/ACCEL,COAST می شوند که بر روی فرمان، دکمه های گردش یا دکمه ی تنظیم برف پاک کن قرار دارد. در اکثر خودروها کروز کنترل می تواند سرعت خودرو را تا چند کیلومتر دلخواه با فشار دادن یکی از دکمه ای SET/ACCELL کم یا زیاد کند. در صورت زدن بیشتر دکمه ی تنظیمات، سرعت بیشتر خواهد شد. دکمه های ON و OFF در واقع کار زیادی نمی کنند. برخی از کروز کنتر ها چنین دکمه هایی را ندارند و به جای آن وقتی که راننده پایش را روی ترمز می گذارد خاموش می شوند و زمانی که دکمه ی تنظیم زده می شود روشن می شود. دکمه های EST/ACCEl سرعت فعلی راننده را به طور ثابت نگه می دارند. به عنوان مثال اگر دکمه ی تنظیم را در ۷۰ کیلومتر در ساعت تنظیم کنید، خودرو سرعت شما را در همان سرعت نگه خواهد داشت.

در سرعت های پایین تر از ۵۰ کیلومتر در ساعت، سیستم کنترل مرکزی از به راه اندازی کروز کنترل جلوگیری می کند و در سرعت های بالای این، این راننده است که می تواند انتخاب کند که کروز کنترل روشن یا خاموش باشد. به دلایل امنیتی، کروز کنترل نباید در سطوح خیس و یخ زده، جاده های پرترافیک و یا راه های دارای پیچ های تند استفاده شود.

سیستم های کروز کنترل طوری تنظیم شده اند که با یک فشار جزئی پدال گاز و یا ترمز سریع خاموش می شوند. اگر به طور تصادفی راننده خودرو را از حالت دنده به به حالت خلاص تغییر دهد، اغلب کروز کنترل ها به طور خودکار خاموش می شوند. زمان زیادی است که کروز کنترل ها در اختیار رانندگان قرار گرفته اند. در طول سال ها توانایی های آنان با پیشرفت های الکترونیکی بسیار بهتر شده است. سطح امنیت کروز کنترل ها مورد قبول همگان است. در صورت ایجاد مشکل اغلب خودروسازان تسترهای مخصوصی دارند که به کروز کنترل متصل شده و یک مسئله خاص را ریشه یابی می کنند.

یکی از مسائلی که برای تمامی رانندگان مخصوصاً آنهایی که مسافت های طولانی را پشت فرمان هستند اهمیت دارد به حداقل رساندن فعالیت های راننده به منظور راحتی و آسایش بیشتر است. این مسئله در ایران با توجه به پهناور بودن کشور و فاصله ی زیاد بین شهری در اکثر مناطق اهمیت دو چندانی پیدا می کند. سیستم کروز کنترل تا حد زیادی بار مسئولیت این مشکل همیشگی رانندگان را به دوش کشیده و تا حد امکان سعی دارد که از وظایف راننده با تحت کنترل داشتن پدال گاز بکاهد و میزان راحتی بیشتر وی را فراهم کند. کروز کنترل در ایالات متحده و بسیاری از کشور های پیشرفته سالهای زیادی که بر روی تمامی خودروها نصب می شود و جزئ یکی از ضروریات یک خودروی تولید شده است. با توجه به فقدان این قابلیت در اکثر خودروهای داخلی، شرکت دهکده جهانی این سیستم را به صورت آپشن در اختیار هموطنان قرار می دهد.

 

 پاورویندوز(Power Windows) 

سیستم پاور ویندوز (بالا و پایین رفتن خودکار شیشه ی خودرو) یکی از تکنولوژی هایی است که کمک شایانی در جهت امنیت خودرو در سال های اخیر کرده  است. امروزه کمتر خودرویی به بازار عرضه می شود که مجهز به پاور ویندوز نباشد و اکثریت رانندگان به داشتن چنین قابلیتی بر روی خودروی خود خو گرفته اند و طبق عادت دیگر کسی هنگام پیاده شدن شیشه های خودرو را بالا نمی برد. اما تا به حال فکر کرده اید که مکانیسم این سیستم چگونه است؟

نتیجه تصویری برای ‫پاورویندوز(Power Windows) ‬‎

مکانیسم بالابری پاورویندوز

مکانیسم بالا بری در واقع سیستم اصلی و قلب پاور ویندوز محسوب می شود. نیروی بالا روندگی پاور ویندوز در اکثر خودروها از اتصالی ظریف برای بالا آوردن شیشه استفاده می کند در حالی که آن را تراز نیز نگه می دارد. یک موتورالکتریکی کوچک به یک دنده ی مارپیچی و چندین چرخ دنده ی دیگر وصل می شود و این نیروی کاهش دنده ی زیادی تولید می کند که  گشتاور کافی برای بالا آوردن شیشه را تولید می کند.

یکی از مهمترین مشخصه های پاور ویندوزها این است که به زوز قابل باز شدن نیستند. دنده ی مارپیچی در مکانیسم حرکت مسئولیت حرکت را به عهده دارد. بسیاری از دنده های مارپیچی بخاطر زاویه ی تماس بین دنده و مارپیچ دارای قابلیت قفل خودکار هستند. مارپیچ می تواند دنده را بچرخاند اما دنده نمی تواند مارپیچ را بچرخاند.

برخی ویژگی های جالب پاورویندوز

بالا/پایین اوتوماتیک: مشخصه ی پایین آوردن شیشه تقریباً در تمامی ماشین های دارای پاورویندوز مرسوم است. فقط کافی است که کلید پایین را فشار دهید. این ویژگی از یک مداری استفاده می کند که میزان تایمی را که دکمه را پایین نگه می دارید محاسبه می کند. اگر دکمه به مدت زمان کمتر از نیم ثانیه پایین باشد شیشه تا آخرین حد پایین خواهد رفت. اگر بیش از این دکمه را نگه دارید، در هنگام رها کردن دکمه شیشه متوقف می شود. شیشه های بالا رونده ی اوتوماتیک زیاد رایج نیستند. مشکل شیشه های اتوماتیک این است که اگر چیزی راه آن را مسدود کند، مانند بچه، شیشه باید قبل از صدمه زدن به بچه متوقف شود. یکی از روش هایی که خودرو سازان نیروی شیشه را کنترل می کنند طراحی مداری است که سرعت موتور را تحت نظر دارد.

سیستم روشن/خاموش متواضع: در برخی از خودروها پنجره را می توان با استفاده از چرخاندن و نگه داشتن کلید در ماژول درب راننده پایین آورد. این ویژگی را می توان با ماژول درب کنترل کرد که هر گونه چرخشی در قفل را نظارت می کند. اگر کلید برای مدت زمانی نگه داشته و چرخانده شود، ماژول در راننده پنجره ها را پایین می آورد. برخی از خودروها بعد از خاموش شدن ماشین این توانایی را دارند که انرژی ذخیره کنند و در مواقعی که راننده فراموش می کند شیشه ها را بالا ببرند.

 

اینترفیس(Interface)

برای دسترسی راحت‌ تر به فایل‌های موسیقی در خودرو و دسترسی از طریق دسته‌ی کنار فرمان به ابزاری به‌ نام اینترفیس نیاز است که این امکان را با ضبط غیر فابریک خودرو به شما می‌دهد.

بسیاری از شرکت‌های خودروسازی این وسیله را بر روی خودروی تولیدی خود قرار می‌دهند ولی برخی شرکت‌ها تهیه‌ی این دستگاه را بر عهده‌ی مشتری قرار می‌دهد، استفاده از این وسیله بسیار مفید بوده و باعث می‌شود با دقت و در امنیت بیشتری رانندگی کنید.

این دستگاه نوعی کنترل همه‌کاره است که در صورت قابلیت خودروی شما، می‌توانید کارهای زیادی را به کمک آن انجام دهید.

با کمک اینترفیس می‌توانید به طور کامل کنترل دستگاه پخش خودروی خود را بدون نیاز به دست زدن به دستگاه پخش خودرو در اختیار بگیرید.

در حقیقت اینترفیس اتومبیل رابط بین پخش و کنترل فرمان اتومبیل میباشد که این رابط بسته به نوع اتومبیل متفاوت میباشد یعنی هر اتومبیل اینترفیس مختص خود را میخواهد.

برای راه اندازی پخش غیر فابریک در مرحله ی اول باید از قابلیت نصب شدن اینترفیس بر روی ان اطمینان حاصل کرد و بعد اینترفیس مختص ان نسبت به ماشین را تهیه نمود و برای راه اندازی ان اقدام کرد.