اخبار خارجی خودرو, انتخاب و خرید خودرو, خودرو و تکنولوژی

تجربه رانندگی با پژو ۵۰۸ پلاگین هیبریدی جدید

تجربه رانندگی با پژو ۵۰۸ پلاگین هیبریدی جدید

پژو نسل جدید ۵۰۸ با مشخصات لوکس زیادی عرضه کرد اما برای رقابت در سال ۲۰۲۰ باید از قوای محرکه پلاگین هیبریدی هم استفاده کنید. به همین خاطر است که فرانسوی‌ها این نسخه جدید ۲۲۵ PHEV را به خانواده ۵۰۸ اضافه کرده‌اند.

خودروهای پریمیوم بزرگی همچون ۵۰۸ معمولاً باب میل خریداران سازمانی هستند و با توجه به مزیت‌هایی که محصولات پلاگین هیبریدی از نظر مالیاتی دارند، ۵۰۸ پلاگین هیبریدی می‌تواند محصولی مناسب در زمانی مناسب باشد.

ترکیب پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی و واحدی الکتریکی باعث شده میزان دی‌اکسید کربن تولیدی در هر کیلومتر تنها ۲۹ گرم باشد. این خودرو همچنین شعاع حرکتی ۶۳ کیلومتری در حالت تمام الکتریکی دارد. به این ترتیب مدل Allure که قیمت ۳۴۹۴۵ پوندی دارد در سال تنها ۱۳۶۵ پوند هزینه مالیاتی برای افراد پردرآمد خواهد داشت. بد نیست بدانید مدل ضعیف‌تر و ارزان‌تر پژو ۵۰۸ با همین ویژگی‌ها هزینه سالانه ۳۹۹۶ پوندی خواهد داشت و قطعاً مدل پلاگین هیبریدی از نظر هزینه‌های مالکیت و نگهداری برتری محسوسی را نشان می‌دهد.

پژو مدعی است مصرف سوخت رسمی این خودرو زیر ۱.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است و اگرچه هنوز مشخص نیست که این رقم واقع‌بینانه باشد یا خیر اما ما آن را به دیده اغراق می‌بینیم. اگر میزان تردد روزانه شما کمتر از برد الکتریکی خودرو بوده و هر شب می‌توانید خودرو را به برق بزنید بنابراین شاید یک باک سوخت بتواند ماه‌ها دوام بیاورد؛ اما اگر مسافت زیادی را طی کرده و سریعاً از حالت الکتریکی استفاده می‌کنید شاید مصرف سوخت خودرو بالا برود. البته حتی با وجود باتری خالی نیز این پژو مصرف سوخت زیر ۵.۶ لیتری در هر صد کیلومتر خواهد داشت که مناسب است.

باتری ۱۱.۸ کیلووات ساعتی با استفاده از شارژر خانگی ۷ کیلوواتی در یک ساعت و ۴۵ دقیقه شارژ خواهد شد. البته استفاده از شارژر ۷ کیلوواتی داخل خودرو یک آپشن ۳۰۰ پوندی است.

باتری یک پیشرانه الکتریکی ۱۰۸ اسبی را تغذیه می‌کند. این پیشرانه با همکاری واحد بنزینی قدرت ۲۲۲ اسبی تولید کرده و باعث ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸.۳ ثانیه‌ای می‌شود اما بهترین عملکرد پیشرانه در سرعت‌های پایین دیده می‌شود. دلیل آن‌هم پرفورمنس آنی پیشرانه الکتریکی است که کمک‌حال پیشرانه درون‌سوز خواهد بود.

گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک پژو بهترین و نرم‌ترین تعویض‌ها را نداشته ولی گشتاور اضافی پیشرانه الکتریکی به بهبود عملکرد آن کمک کرده و بنابراین تأخیر بین تعویض دنده‌ها کمتر حس می‌شود.

اما با گذشت زمان حس کردیم که امکان یکپارچگی بهتر پیشرانه بنزینی و الکتریکی وجود داشت. ما فهمیدیم زمانی که باتری خالی شده و پیشرانه بنزینی وارد مدار می‌شود ۵۰۸ تمایل دارد جلوتر رفته و کمی شتاب بگیرد، این در حالی بود که فشار ناگهانی به پدال گاز وارد نمی‌شد.

سواری نرم ۵۰۸ پلاگین هیبریدی نیز باعث شده این خودرو یکی از بهترین محصولاتی باشد که بر پایه پلتفرم EMP2 شکل گرفته است. اگرچه برخی تکان ها در بدنه وجود داشته اما خودرو در کل پایدار و نسبتاً چسبنده بوده و با توجه به افزایش وزن ۳۰۰ کیلوگرمی نسبت به مدل بنزینی، ماهیت کلی خودرو پایدار ارزیابی می‌شود.

یکی از نقاط قوت این خودرو محفظه بار ۴۸۷ لیتری است که دست‌نخورده باقی مانده است. فضای سر و پای ۵۰۸ خیلی زیاد نیست اما کیفیت کابین خوب بوده و اگرچه موقعیت رانندگی پایین و داشبورد با ارتفاع بالا باعث شده‌اند این خودرو متقاعدکننده‌ترین وضعیت در بین محصولات استفاده کننده از کاکپیت پژو را داشته باشد اما خب این طراحی را همه رانندگان نخواهند پسندید.

شما تجهیزات زیادی را خواهید داشت اما مشکلات صفحه لمسی ۱۰ اینچی همچنان پابرجاست. این واحد می‌توانست پاسخ بهتر و سریع‌تری داشته باشد. البته دکمه‌های میانبر پیانوبلک زیر صفحه‌نمایش عملکرد آسانی دارند.

علاوه بر حالت‌های مختلف رانندگی تنظیماتی نیز برای شارژ باتری با استفاده از پیشرانه وجود دارد.

پژو ۵۰۸ پلاگین هیبریدی خودروی گران‌قیمتی است اما هزینه‌های نگهداری و مالکیت پایین می‌تواند به توجیه این مساله کمک کند. ۵۰۸ از نظر دینامیکی مشکلی نداشته اما خب خودروی هیجان‌انگیزی نیست. البته تریم Allure از نظر تجهیزات کاملاً غنی است. فقط برخی مشکلات در خودرویی با این قیمت وجود ندارد که خیلی با ویژگی‌های پریمیوم ۵۰۸ همخوانی نداشته اما در کل می‌توان نمره قبولی به قوای محرکه پلاگین هیبریدی این خودرو داد.

مشخصات پژو ۵۰۸ هیبرید ۲۲۵ Allure PHEV

قیمت: ۳۴۹۴۵ پوند

پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی و الکتریکی

قدرت: ۲۲۲ اسب بخار

گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۳ ثانیه

حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: زیر ۱.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

 

نویسنده و مترجم: شاهین احمدزاده_پدال

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید