اخبار خارجی خودرو, خودرو و تکنولوژی

پشت فرمان لندروور دیسکاوری اسپورت جدید

پشت فرمان لندروور دیسکاوری اسپورت جدید

این یک فیس لیفت عادی و معمولی نیست. بجای اعمال همان تغییرات پیش پا افتاده و معروف، لندروور کار را از نو شروع کرده و دیسکاوری اسپورت ۵ ساله را به خودرویی کاملاً جدید تبدیل کرده است. این خودرو از پلتفرم، پیشرانه‌ها و تکنولوژی کاهش مصرف سوخت جدیدی سود می‌برد.


بسیاری از بخش‌های زیر پوستی این خودرو با جدیدترین نسل رنجروور اووک مشترک بوده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سیستم هیبریدی ملایم اشاره کرد. معماری عرضی پریمیوم PTA در زمان طراحی با امکان استفاده از سیستم‌های الکتریکی شده در نظر گرفته شده است و به همین خاطر است که در آینده‌ای نه چندان دور هم شاهد تولید دیسکاوری اسپورت پلاگین هیبریدی خواهیم بود.


اما فعلاً خریداران می‌توانند پیشرانه‌ی ۴ سیلندر بنزینی یا دیزلی را انتخاب کنند. همه‌ی پیشرانه‌ها از سیستم هیبریدی ملایم استفاده می‌کنند و ما دو مدل D240 دیزلی و P250 بنزینی را تست کردیم. هر دو نسخه به‌صورت استاندارد از گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک استفاده کرده‌اند.


البته طراحان لندروور فرصت بازنگری در طراحی دیسکاوری اسپورت را از دست نداده‌اند و یک طراحی جدید با تکاملی را نسبت به نسل قبلی در نظر گرفته‌اند. نتیجه‌ی کلی تولید خودرویی با شباهت‌های مناسب به اووک و ولار است. همچنین رنگ‌ها و رینگ‌های جدیدی برای دیسکو اسپورت جدید وجود دارد.


در رانندگی نرمال هرگز نخواهید دانست که این خودرو از سیستم هیبریدی ملایم استفاده می‌کند. دستیار هیبریدی واقعاً ملایم بوده و تنها زمانی که خودرو نزدیک به توقف باشد حس می‌شود چراکه پیشرانه درون‌سوز در سرعت کمتر از ۲۰ کیلومتر در ساعت خاموش خواهد شد. این سیستم تأثیری روی شتاب گیری نداشته هرچند مدل دیزلی فول قدرت مناسبی برای چنین جثه‌ای دارد.


شتاب و پرفورمنس خودرو هم خوب بوده هرچند نمی‌توان آن را کاملاً در حد واژه‌ی اسپورت دانست. اگرچه خودرو کمی از نظر درگیری راننده لنگ می‌زند اما در قابل‌کنترل و خوب است. بسیاری از رقبای دیسکاوری اسپورت از زمان فروش این خودرو در سال ۲۰۱۴ تاکنون نسل عوض کرده یا فیس لیفت شده‌اند و خودروهایی همچون ب‌ام‌و X3 جدید از نظر دینامیکی رقیب بریتانیایی را پشت سر گذاشته‌اند. همچنین ولوو XC60 نیز کمی راحت‌تر است.


اما لندروور هنوز هم راحتی و رفاه قابل‌توجهی داشته و حتی در زمان استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر نیز پایداری تحسین‌برانگیزی ایجاد می‌کند. مدل بنزینی بسیار ساکت و آرام بوده و هیچ صدای قابل‌توجهی از پیشرانه به گوش نمی‌رسد. البته جای شرمساری دارد که این نسخه از نظر مصرف سوخت با مدل بنزینی قابل‌رقابت نبوده چراکه این نسخه بیشتر مناسب سفرهای طولانی است.


البته دیسکاوری اسپورت چون محصول لندروور است از نظر آفرود همچنان بی‌همتا باقی مانده است. ما به دنبال مسیری خارج از جاده بودیم و این خودرو را در معرض چالش سختی قرار دادیم.


زمانی که به دنبال عبور از کوه‌ها یا مسیرهای صعب‌العبور نباشید نیروی پیشرانه به چرخ های جلو فرستاده می‌شود و مصرف سوخت کاهش می‌یابد.


خب صحبت از مصرف سوخت شد و باید گفت تخمین دقیق اینکه نسل جدید این خودرو در مقایسه با مدل قبلی چقدر کم‌مصرف است کار سختی خواهد بود زیرا مدل جدید با استفاده از قوانین WLTP تست شده است. البته محاسبات ما نشان می‌دهد آلایندگی دی‌اکسید کربن مدل دیزلی D240 کاهش ۱۴ درصدی داشته است.


داخل کابین این خودرو به‌روزرسانی سبکی صورت گرفته است. از جمله تغییرات می‌توان به صفحه‌نمایش ۱۰ اینچی به همراه اپل کارپلی و اندروید اتو اشاره کرد که این دو برای اولین بار در دیسکو دیده می‌شوند. همین دو سیستم ارتباطی به شما اجازه می‌دهند تا طراحی منوی سؤال‌برانگیز جگوار لندروور را کنار بگذارید. خود صفحه‌نمایش نیز پاسخگوتر بوده و استفاده از آن راحت‌تر است.


پشت آمپرهای ۱۲ اینچی و هدآپ دیسپلی تمام‌رنگی نیز عملکرد خوبی داشته و تمامی اطلاعات موردنیاز را در اختیار راننده قرار می‌دهند.


دیگر ویژگی جدید این خودرو آینه‌ی دید عقب دیجیتالی است که برای اولین بار در اووک جدید دیده شده است. با استفاده از آینه‌ی نصب شده روی سقف، این آینه تصویری مناسب را روی آینه وسط می‌تاباند. البته عادت کردن به این آینه کمی زمان می‌برد.
مورد بعدی کنترل‌های سیستم تهویه چرخشی است که همچنان به راحتی در دسترس قرار داشته و البته بخش دیگر نیز انتخاب کننده حالت رانندگی است که عملکرد کاملاً خوبی داشته و باعث تنظیم موارد مختلف می‌شود.


دیسکاوری اسپورت یکی از معدود خودروهای این کلاس است که با ۷ صندلی عرضه می‌شود. اگرچه صندلی‌های آخر مناسب کودکان و سفرهای بسیار کوتاه هستند اما خب وجودشان راضی‌کننده است. لندروور هم‌اکنون این خودرو را با پورت USB و شارژ ۱۲ ولت در هر ردیف صندلی عرضه می‌کند. همچنین هر ردیف صندلی کنترل‌های تهویه‌ی خاص خود را دارد.

با خواباندن صندلی‌ها شاهد فضای قابل‌توجه ۱۷۹۴ لیتری خواهید بود. لندروور ادعا می‌کند در کل ۴۸ لیتر فضای ذخیره‌ای هم در کابین وجود دارد.

شما باید این تفکر را که دیسکاوری اسپورت جدید چیزی کمی بیشتر از فیس لیفت میانه عمر است فراموش کنید. تیم‌های طراحی و مهندسی لندروور از صفر شروع کرده و این خودروی پرفروش را از هر نظر بهبود بخشیده‌اند. دیسکاوری اسپورت خودرویی ساکت‌تر، کم‌مصرف‌تر و پیشرفته‌تر است. رقبای قدرتمندی وجود دارند اما دیسکاوری اسپورت همچنان خودرویی جادار و توانا در خارج از جاده بوده و یک رقیب قابل‌اعتنا محسوب می‌شود.

مشخصات لندروور دیسکاوری اسپورت ۲.۰ D240 R-Dynamic S

قیمت: ۴۳۹۷۵ پوند

پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی به همراه سیستم هیبریدی ملایم

قدرت/گشتاور: ۲۳۷ اسب بخار/۵۰۰ نیوتون متر

گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۷ ثانیه

حداکثر سرعت: ۲۱۹ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع:autoexpress 

نویسنده و مترجم :شاهین احمدزاده_پدال

بازنشر:حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید