اخبار خارجی خودرو, خودرو و تکنولوژی

معرفی مرسدس GLE63 AMG جدید، حملهٔ ۶۱۲ اسب وحشی به ب‌ام‌و X5 M

معرفی مرسدس GLE63 AMG جدید، حملهٔ ۶۱۲ اسب وحشی به ب‌ام‌و X5 M

مرسدس بنز امسال با چندین شاسی‌بلند اسپرت و لوکس جدید به نمایشگاه لس‌آنجلس حمله‌ور شده است. کوچک‌ترین مدل در بین این بلندقامتان آلمانی، نسل جدید GLE63 AMG است که در دو نسخهٔ معمولی و S معرفی شده است. این کراس‌اوور اسپرت که در اصل فرزند مدل ML55 سال ۱۹۹۸ محسوب می‌شود، به همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای AMG مجهز شده که در زیر کاپوت مدل‌های مختلفی مثل E63 هم قرار گرفته است.

خروجی این موتور در پرچم‌دار خانوادهٔ GLE هم با برادر سدانش یکسان است. این یعنی GLE63 از ۵۷۱ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور برخوردار است درحالی‌که GLE63 S از خروجی بالاتری معادل ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور سود می‌برد. البته این پیشرانهٔ ۴ لیتری در اینجا به سیستم هیبریدی خفیف EQ Boost هم مجهز شده است که با استفاده از سیستم الکتریکی ۴۸ ولت، به‌صورت مقطعی می‌تواند ۲۲ اسب بخار به قدرت موتور بنزینی اضافه کند. کمک‌فنرهای تطبیقی و تثبیت‌کنندهٔ فعال هم از دیگر ویژگی‌های فنی قابل‌ذکر این ماشین هستند.

در هردو نسخه، نیروی موتور توسط یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک و سیستم ۴Matic به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. به لطف این قوای محرکه، GLE63 پایه ظرف ۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که مدل S برای این کار تنها به ۳.۸ ثانیه زمان نیاز دارد. این اعداد تقریباً با ب‌ام‌و X5 M و X5 M کامپتیشن که به ترتیب با ۶۰۰ و ۶۲۵ اسب بخار قدرت ظرف ۳.۹ و ۳.۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند برابر است. در بخش سقف سرعت اما GLE63 جدید نهایتاً می‌تواند به سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که کمی از X5 M با پکیج رانندهٔ M کُندتر است زیرا این کراس‌اوور باواریایی توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.


خانوادهٔ GLE63 جدید در ظاهر به جلوپنجرهٔ خاص AMG، برجستگی‌های روی کاپوت، اسپلیتر جلو، رکاب‌های اسپرت، زه‌های دور گلگیر همرنگ بدنه، سپر عقب جدید با جزئیات خاص AMG مثل ‌تریم نقره‌ای سایه‌ای، اسپویلر روی لبهٔ سقف و سر اگزوزهای AMG مجهز شده است تا از نسخه‌های معمولی GLE متمایز شوند. برای این خودرو همچنین رینگ‌های بزرگ AMG هم در نظر گرفته شده است که در GLE63 بیست اینچی و در GLE63 S بیست‌ویک اینچی هستند.


در داخل این شاسی‌بلند اسپرت اشتوتگارتی نیز خریداران از صندلی‌های AMG با چرم ناپا، نشان‌های AMG، نورپردازی داخلی استاندارد، غربیلک فرمان پرفورمنس با پدال‌های تعویض دندهٔ آلومینیومی، پانل کنترل خاص AMG در کنسول مرکزی، پدال‌های اسپرت فولادی ضدزنگ، کف‌پوش‌های مشکی با نوشتهٔ AMG برخوردار خواهند بود. لازم به ذکر است که غربیلک فرمان در GLE63 با چرم ناپای مشکی‌رنگ و در GLE63 S با چرم ناپا با طرح دینامیکا میکروفیبر پوشیده شده است.

دیگر ویژگی‌های تکنولوژیک این ماشین نیز شامل جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX با نمایشگرهای دوگانه و تنظیمات خاص AMG، پکیج راحتی گرم، پکیج تعادل هوایی و پکیج کمک‌راننده اشاره کرد. مطمئناً چنین کراس‌اوور قدرتمندی به مجموعهٔ کاملی از سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده نیاز دارد و بنابراین مرسدس بنز آن‌را به مواردی چون دستیار فعال فاصله، دستیار فعال محدودیت سرعت، دستیار فعال فرمان، دستیار فعال تغییر خط، دستیار فعال توقف اضطراری، دستیار ترمز فعال، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، دستیار فعال نقاط کور، هشدار خروج و… مجهز کرده است.

علاوه بر این، پکیج کمک‌راننده پلاس به این سیستم‌ها دستیار توقف و حرکت فعال را اضافه می‌کند درحالی‌که سیستم Pre-Safe نیز در صورت برخورد جانبی محافظت بیشتری را از سرنشینان به عمل می‌آورد. برای GLE63 تجهیزات رفاهی زیادی مثل نمایشگر سربالا، سیستم صوتی برمستر و سیستم تهویهٔ چهار منطقه‌ای هم قابل سفارش خواهد بود. مرسدس GLE63 AMG جدید اواسط سال ۲۰۲۰ در بازار ایالات‌متحده عرضه خواهد شد و قیمت آن در زمانی نزدیک به عرضه اعلام خواهد شد.

 

نویسنده و مترجم:امیر دهقان_پدال

بازنشر:حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید