اخبار خارجی خودرو, خودرو و تکنولوژی, مقایسه انواع خودرو

مقایسهٔ پورشه تایکان با رقبای بنزینی

مقایسهٔ پورشه تایکان با رقبای بنزینی

در نگاه اول، به نظر می‌رسد رقبای سدان تمام الکتریکی پورشه تایکان که به‌تازگی معرفی شده است، سایر خودروهای الکتریکی بازار مثل تسلا مدل S باشند اما همهٔ خریداران طبق این قوانین عمل نمی‌کنند. در حقیقت، بسیاری از خریداران می‌خواهند با بودجه‌ای که در اختیار دارند بهترین پرفورمنس را به دست بیاورند؛ بنابراین از نگاه این افراد، تایکان فقط با رقبای الکتریکی مقایسه نمی‌شود. به همین دلیل در این مطلب پرچم‌دار خانوادهٔ تایکان یعنی مدل توربو S را رودرروی تعدادی از سریع‌ترین سدان‌های بنزینی (در یک مورد هیبریدی) حال حاضر بازار قرار داده‌ایم. این خودروها پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid، مرسدس AMG GT63 S، ب‌ام‌و M5 کامپتیشن و مرسدس E63 S AMG هستند.


مقایسهٔ مشخصات فنی

تایکان توربو S پانامرا توربو S هیبرید M5 کامپتیشن AMG GT63 S E63 S AMG
قیمت ۱۸۵,۰۰۰ دلار ۱۸۶,۲۰۰ دلار ۱۱۰,۰۰۰ دلار ۱۵۹,۰۰۰ دلار ۱۰۶,۳۵۰ دلار
قوای محرکه دو موتور الکتریکی ۴ لیتری V8 هیبریدی ۴.۴ لیتری V8 ۴ لیتری V8 ۴ لیتری V8
تنفس توئین توربو توئین توربو توئین توربو توئین توربو
قدرت ۷۶۰ اسب بخار ۶۸۰ اسب بخار ۶۲۵ اسب بخار ۶۴۰ اسب بخار ۶۱۲ اسب بخار
گشتاور ۱۰۵۰ نیوتن متر ۸۵۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر ۹۰۰ نیوتن متر ۸۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۲ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۶ ثانیه ۳.۲ ثانیه ۳.۱ ثانیه ۳.۱ ثانیه ۳.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر ۳۱۰ کیلومتر ۳۰۵ کیلومتر ۳۱۵ کیلومتر ۳۰۰ کیلومتر
وزن ۲۳۲۲ کیلوگرم ۲۳۱۰ کیلوگرم ۱۹۸۲ کیلوگرم ۲۱۵۸ کیلوگرم ۲۰۴۸ کیلوگرم

تایکان توربو S به لطف ۷۶۰ اسب بخار قدرت و گشتاور خیره‌کنندهٔ ۱۰۵۰ نیوتن متر که فوراً در دسترس راننده قرار می‌گیرد به کمک لانچ کنترل ظرف تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که نیم ثانیه از سریع‌ترین خودروهای بنزینی این لیست یعنی ب‌ام‌و M5 کامپتیشن ۶۲۵ اسب بخاری و مرسدس AMG GT63 S با ۶۴۰ اسب بخار قدرت، سریع‌تر است. تایکان اما تنها با دو ضریب دنده (موتور جلویی آن فقط با یک ضریب دنده کار می‌کند) حداکثر می‌تواند به ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که بیش از ۴۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از رقبای بنزینی که از گیربکس‌های هشت و نُه سرعته استفاده می‌کنند کمتر است. البته بعید است که خریداران معمولی به حداکثر سرعت این سوپرسدان‌ها برسند و بنابراین مطمئناً شتاب فوق‌العادهٔ تایکان توربو S تأثیر بیشتری در تجربهٔ رانندگی روزانهٔ خریداران خواهد داشت.

اما تایکان در حالی در شتاب گیری بیش از نیم ثانیه از رقبای بنزینی خود سریع‌تر است که به خاطر باطری‌های ۹۳ کیلووات ساعتی خود، از همهٔ آن‌ها به میزان قابل‌توجهی سنگین‌تر است. البته وزن تایکان به برادر هیبریدی‌اش یعنی پانامرا توربو S هیبریدی بسیار نزدیک است که این اضافه‌وزن پانامرا نسبت به سه خودروی بنزینی دیگر احتمالاً به خاطر سیستم هیبریدی و باطری‌های آن است. البته باطری‌های ۱۴ کیلووات ساعتی پانامرا بسیار کوچک‌تر از تایکان هستند اما نباید فراموش کرد که زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی ۱۳۶ اسب بخاری هم قرار دارد. از سوی دیگر، تایکان به همراه دیگر نمایندهٔ پورشه یعنی پانامرا توربو S هیبریدی، گران‌ترین خودروهای این مقایسه محسوب می‌شوند و با ارزان‌ترین خودروهای لیست اختلاف قیمت چشمگیری دارند که به بیش از ۷۰ هزار دلار می‌رسد. درهرحال با توجه به این مقایسه، شما کدام‌یک از این سوپرسدان‌های آلمانی را انتخاب می‌کنید؟

منبع: Motor1

نویسنده و مترجم: امیر دهقان_پدال

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید