اخبار خارجی خودرو, انتخاب و خرید خودرو, خودرو و تکنولوژی

هوندا جاز ۲۰۲۰، این ژاپنی کم‌مصرف!

هوندا جاز ۲۰۲۰، این ژاپنی کم‌مصرف!

نسل جدید هوندا جاز ۲۰۲۰ فقط با قوای محرکه هیبریدی در اروپا عرضه خواهد شد.

از آنجایی ‌که به زمان عرضه این خودرو در بازارهای اروپایی نزدیک می‌شویم، هوندا مشخصات سیستم هیبریدی e:HEV جاز جدید را منتشر کرده است.

این سیستم هیبریدی که برای خودروی ساب کامپکت و تازه‌نفس هوندا توسعه یافته از دو پیشرانه الکتریکی جمع‌وجور اما قدرتمند و یک پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری تشکیل شده است. مجموعه باتری لیتیوم-یونی و گیربکس با نسبت دنده ثابت هم تکمیل کننده این مجموعه هستند.

اگرچه هوندا به قدرت تولیدی این پیشرانه‌ها اشاره‌ای نداشته اما گفته که کل قدرت این سیستم ۱۰۹ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۲۵۳ نیوتون متر است. همین مجموعه باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۴ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۷۴ کیلومتر در ساعتی می‌شود.

از نظر مصرف سوخت هم هوندا جاز ۲۰۲۰ در هر صد کیلومتر ۴.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند و میزان آلایندگی دی‌اکسید کربن آن در هر کیلومتر نیز ۱۰۲ گرم اعلام شده است؛ اما مدل قدبلندتر جاز کراس استار مصرف ۴.۸ لیتری و آلایندگی ۱۱۰ گرمی دارد.

سیستم هیبریدی e:HEV هوندا سه حالت رانندگی EV، هیبرید و پیشرانه را دارد. در حالت اول باتری لیتیوم-یونی مستقیماً نیرو را به پیشرانه‌ای الکتریکی می‌دهد. در حالت هیبریدی، پیشرانه الکتریکی که حالت ژنراتور دارد فعال می‌باشد و انرژی را به پیشرانه دوم می‌دهد. در حالت پیشرانه نیز نمونه درون‌سوز مستقیماً وارد مدار می‌شود.

هوندا می‌گوید دو حالت اولی کاراترین حالت‌ها در شرایط رانندگی شهری هستند. حالت پیشرانه در بزرگراه‌ها بهترین عملکرد را خواهد داشت و در مواقع لزوم هم می‌توان از قدرت اضافی پیشرانه‌های الکتریکی سود برد.

در حالت هیبریدی قدرت اضافی پیشرانه بنزینی را می‌توان برای شارژ دوباره باتری بکار بست. ترمز احیا شونده نیز همین کار را انجام می‌دهد؛ اما هوندا می‌گوید گیربکس با نسبت دنده ثابت نیز ارتباط مستقیم‌تری بین قطعات محرک ایجاد کرده و این امر به معنی تحویل نرم‌تر گشتاور و شتاب گیری خطی است.

نسل جدید هوندا جاز نقش مهمی در تعهد این برند به الکتریکی سازی تمامی مدل‌های رده میانی خود تا سال ۲۰۲۲ بازی می‌کند.

 

نویسنده و مترجم: شاهین احمدزاده_پدال

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید