اخبار خارجی خودرو, خودرو و تکنولوژی

پشت فرمان پژو ۵۰۸ هیبرید ۲۰۲۰ جدید

پشت فرمان پژو ۵۰۸ هیبرید ۲۰۲۰ جدید

با سخت گیرانه تر شدن قوانین آلایندگی خودروها در سال جاری میلادی، خودروهایی همچون پژو ۵۰۸ هیبرید به زودی تبدیل به گزینه‌هایی معمول و همه‌گیر در بازار خواهند شد؛ و این یک بازی دو سر برد برای خریداران است زیرا هر خودروسازی که نتواند به اهداف آلایندگی ذکر شده دست یابد با جریمه‌های سنگین نقره‌داغ خواهد شد.

و قطعاً پژو می‌خواهد با ۵۰۸ هیبریدی میانگین آلایندگی محصولات خود را پایین بیاورد. این خودرو به‌صورت رسمی در هر کیلومتر تنها ۲۹ گرم دی‌اکسید کربن آزاد می‌کند. خودروهایی همچون ۵۰۸ هیبرید و نمونه‌های تمام الکتریکی ۲۰۸ و ۲۰۰۸ نشان می‌دهند که چرا پژو برخلاف برخی برندهای دیگر عدم نگرانی خود درباره پاس کردن استانداردهای آلایندگی جدید را ابراز می‌کند.

اما پیش از آنکه به جزئیات چگونگی دست‌یابی فرانسوی‌ها به چنین آلایندگی پایینی بپردازیم بیایید خود ۵۰۸ را بررسی کنیم. رقیب اشکودا ساپرب روش متفاوتی در مقایسه با برخی خودروهای دیگر در این کلاس را در پیش گرفته و درحالی‌که اکثر رقبا به ایجاد حداکثر فضای کابین و بار فکر می‌کنند، ۵۰۸ طراحی ظاهری و کابین را در اولویت قرار داده است. البته اضافه شدن قوای محرکه هیبریدی تأثیری روی فضای بار نداشته و صندوق خودرو هنوز هم حجم ۴۸۷ لیتری دارد.

سواری خودرو هم هیجان‌انگیز بوده و این نسخه هیبریدی نسبت به دیگر مدل‌های ۵۰۸ تفاوت چندانی ندارد. چسبندگی خودرو برجسته بوده و خودرو در زمان عبور از پیچ‌ها تخت باقی می‌ماند و زمانی که خودرو سرعت بگیرد آن را کروزی عاری از استرس خواهید دانست.

نسخه هیبریدی پژو ۵۰۸ از نظر طراحی ظاهری و داخلی تفاوت چندانی با برادران بنزینی و دیزلی خود ندارد. بدنه پذیرای برخی نشان‌های هیبریدی شده و یک پانل اضافی هم درگاه شارژ را پوشانده است. وقتی قدم داخل کابین بگذارید شاهد داشبوردی جذاب خواهید بود. پشت آمپرها گرافیک جدیدی داشته و از نوع دیجیتالی هستند. در این بخش میزان استفاده از باتری و قوای محرکه نشان داده می‌شود. سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو هنوز هم آزار دهنده بوده و برای روشن کردن بخاری و کنترل بخش اعظم عملکردها باید از صفحه لمسی استفاده کنید که وقت‌گیر است.

کلید پیانو مانند را که فشار دهید به اولین منوها دسترسی پیدا خواهید کرد. صفحه جدید نشان‌دهنده‌ی عملکردهای خاص مدل هیبریدی است که از جمله آن‌ها می‌توان به گرافیک جریان انرژی سیستم هیبریدی و چگونگی ترکیب قدرت پیشرانه‌های بنزینی و الکتریکی در زمان رانندگی اشاره کرد. همچنین تنظیماتی وجود دارد که به راننده اجازه می‌دهد تا انرژی را در باتری ذخیره کرد و بعداً برای نواحی شهری با آلایندگی پایین بکار گرفت.

در این حالت شما شعاع الکتریکی حدود ۵۰ کیلومتری را کسب خواهید کرد. پیشرانه الکتریکی خودرو قدرت ۱۰۸ اسبی داشته و کاملاً برای ترافیک شهری کافی است.

اگر نیازمند قدرت بیشتر باشید پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی وارد میدان خواهد شد. این نیروگاه قدرت ۱۷۸ اسبی داشته و اگر هر دو باهم ترکیب شوند قدرت کل ۲۲۲ اسبی را در اختیار راننده قرار خواهند داد. این قدرت در قوی‌ترین نسخه ۵۰۸ بنزینی هم وجود دارد اما این خودرو به خاطر مجموعه باتری خود چند صد کیلویی سنگین‌تر است.

تنظیمات هیبریدی ۵۰۸ به اندازه برخی رقبا نرم و آرام نیست. اگر خودرو در حالت الکتریکی بوده و به دنبال قدرت بیشتر باشید از خواب بیدار شدن پیشرانه بنزینی کمی طول خواهد کشید. البته می‌توان حالت اسپورت رانندگی را اشاره کرد که در این صورت پیشرانه بنزینی همیشه حاضر خواهد بود و البته که مصرف سوخت خودرو بالاتر خواهد رفت.

و بحث مصرف سوخت جایی است که ۵۰۸ هیبریدی در آن می‌درخشد. این خودرو مصرف سوخت کمتر از ۲ لیتر در هر صد کیلومتر داشته اما مصرف واقعی خودرو کاملاً به نوع سفر و رانندگی شما بستگی دارد. اگر در خانه یا محل کار راننده جایگاه شارژ وجود داشته باشد و مسیر هم کوتاه و کم ترافیک باشد، احتمالاً نیازی به استفاده از پیشرانه بنزینی نخواهد بود. البته افرادی که مسافت‌های زیادی را طی می‌کنند شاهد مصرف سوخت بسیار بالاتر خواهند بود.

محصول هیبریدی پژو در تریم پایه اکتیو عرضه نشده اما در سه تریم دیگر قابل انتخاب می‌باشد. تریم Allure تمامی تجهیزات موردنیاز را داراست که از جمله آن‌ها می‌توان به رینگ‌های ۱۷ اینچی، اپل کارپلی، اندروید اتو، ناوبری، دوربین دنده‌عقب، پکیج ایمنی شامل تشخیص نقاط کور، هشدار توجه راننده و تشخیص علائم ترافیکی اشاره کرد.

قیمت این خودرو از ۳۴۸۷۵ پوند برای تریم Allure شروع شده و به ۴۰۶۳۰ پوند برای نسخه GT می‌رسد. این پول هنگفتی برای خریداران شخصی بوده و با توجه به اینکه مدل‌های بنزینی و دیزلی چند هزار پوندی ارزان‌تر هستند، خرید این خودرو در صورتی توجیه خواهد داشت که خریدار مسافت‌های زیادی را تردد کرده و یا در مناطق شهری با مسیرهای مخصوص خودروهای پاک زندگی کند.

البته خریداران سازمانی پژو ۵۰۸ هیبریدی را گزینه‌ای ایده آل خواهند یافت زیرا مالیات آن بسیارکم است.

سازمان‌ها و ارگان‌هایی که به دنبال خودرویی سواری، جذاب و هوشمند هستند احتمالاً از پژو ۵۰۸ هیبرید بسیار خوششان خواهند آمد. این خودرو مالیات کمتری دارد؛ اما خریداران شخصی نسخه GT پژو ۵۰۸ هیبریدی را خودرویی گران‌بها خواهند دانست.

مشخصات پژو ۵۰۸ GT Hybrid

قیمت: ۴۰۶۳۰ پوند

پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی به همراه پیشرانه الکتریکی

قدرت: ۲۲۲ اسب بخار

گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۳ ثانیه

حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: کمتر از ۲ لیتر در هر صد کیلومتر

 

نویسنده و مترجم: شاهین احمدزاده_پدال

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید