انتخاب و خرید خودرو, خودرو و تکنولوژی, مقایسه انواع خودرو

بی‌ام‌و x1 بخریم یا لکسوس NX300

بی‌ام‌و x1 بخریم یا لکسوس NX300

زیبای بی‌ام‌و در مقابل مجهزترین شاسی بلند دنیا؛ بی‌ام‌و x1 یا لکسوس NX300

رپورتاژ: خودروهایی که به‌اصطلاح شاسی‌بلند به‌حساب می‌آیند بیشتر از هر مدل دیگری درگیر مقایسه میان برندهای مختلف می‌شوند. بی ام و به‌عنوان برندی پرطرفدار در مرکز این توجهات قرار دارد و وقتی‌که این کمپانی از مدل X1 رونمایی کرد قضیه جدی‌تر هم شد. خریدوفروش بی ام و X1 خیلی زود میان خودروبازان باب شد و بدون هرگونه پیامدی بازار را قبضه کرد. اما مدتی زیادی طول نکشید که رقبای بسیاری بر سر راه این برند قرار گرفتند و این فروش را تحت تأثر قراردادند. یکی از این برندها که تأثیر به سزایی هم در این تغییرات داشت لکسوس و مدل NX300  این کمپانی بود. این خودرو تا حدودی به بی ام و X1 نزدیک بود و از همین رو می‌توانیم به‌صورت منصفانه به بررسی میان این دو برند و مدل بپردازیم.

قیمت بی ام و X1 از ۷۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و تا یک میلیارد تومان هم پیش می‌رود. این قیمت بالا برای یک خودروی شاسی‌بلند جای سؤالات بسیاری را در مورد قدرت این خودرو پیش می‌کشد و باید به آن‌ها پاسخ داد. برای  مثال قدرت‌پایه این خو.درو ابتدایی‌ترین این سؤال‌هاست و اگر برایتان مهم باشد ناامیدتان نخواهد کرد. این‌که بی ام و X1 بر پایه ۲۰۰۰ سی‌سی و ۴ سیلندر سوار شده است خبری خوشایند برای علاقه‌مندان به این خودروست. در مقابل لکسوس هم با همین میزان حجم و مجهز شدن به موتوری دو دیفرانسیله و توربو شارژ رقابت را ادامه می‌دهد. این رقابت به‌اندازه‌ای نزدیک پیش می‌رود که تفاوت میان قدرت خروجی این خودروها تقریباً ۳۰ اسب بخار است. به‌این‌ترتیب بی ام و X1 از ۲۳۱ و لکسوس از ۱۹۴ اسب بخار بهره می‌برند.

به همین دلیل اگر قصد خرید از روی قدرت خروجی رادارید بهتر است به سراغ بی ام و بروید چون با آن می‌توانید به بیشینه سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت برسید و لکسوس شمارا تنها به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این در حالی است که شتاب پایه بی ام و X1 6.5 ثانیه و لکسوس ۹ ثانیه است و از همین رو تصمیم‌گیری شما بر پایه قدرت را راحت‎تر می‎کند. حتی از لحاظ مصرف هم که بخواهیم به این دو خودرو نگاه کنیم هم با اعدادی تحسین‌برانگیز روبه‌رو می‌شویم. اینکه بی ام و  تنها ۷.۷ لیتر می‌سوزاند برای یک شاسی‌بلند فوق‌العاده است. لکسوس هم با ۲ لیتر بیشتر خودرویی پرمصرف به‌حساب می‌آید و دلیلی دیگر برای نخریدنش به شما می‌دهد. همه این‌ها به‌اضافه قیمت بالایش ( ۱ میلیارد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان)  باعث می‌شوند تا بی ام و X1 بازهم انتخاب مناسب‌تری باشد.

البته باید بگوییم لکسوس از آپشن‎های فوق‌العاده‌ای برخوردار است که در کمتر خودرویی یافت می‌شود. برای مثال آپشن‎های زیر تنها بخشی از امکانات رفاهی لکسوس هستند که در برخی موارد با پورشه مشترک هستند. این امکانات شامل:

« پیشرانه هیبریدی – چراغ‌های LED مخصوص روز در جلو – صفحه لمسی کنترل صفحه‌نمایش – صفحه‌نمایش ۴.۲ اینچی پشت آمپر – شارژ بدون سیم موبایل – سیستم تشخیص نقطه کور BSM – قابلیت کنترل سیستم‌های خودرو از طریق موبایل – نشان‌دهنده شتاب جانبی – کروز کنترل با رادار – نورپردازی داخلی – سه حالت رانندگی Eco، Normal و Sport – سیستم ورود بدون کلید – جمع شدن صندلی‌ها به‌صورت برقی – روکش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان – تنظیم صندلی راننده در ۱۰ جهت – سقف پانوراما – گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو – تهویه مطبوع دوگانه – آینه الکتروکرومیک – حافظه تنظیم صندلی – دوربین عقب – سیستم پیش‌گیری از برخورد – سنسور باران – سنسور نور – سیستم هشدار خروج از خطوط – سیستم کمکی پارک – سیستم کنترل باد لاستیک‌ها – سیستم کمکی در سربالایی HSA – رینگ‌های ۱۸ اینچی»

به‌اضافه این موارد هر دو این خودروها به کیت‌های امنیتی فوق‌العاده قدرتمند و متنوعی تجهیز شده‌اند که باعث افزایش ارزش خرید آن‌ها می‌شود. ABS – EBD – ESP – ASR – BAS – TCS به‌صورت پایه‌ای در این مدل‌ها جای گرفته‌اند و کیسه‌ها هوای متعدد این ایمنی را افزایش می‌دهند.

درنهایت هم نوبت به مقایسه‌ای سلیقه‌ای میان ظاهر می‌رسد که واقعاً ریشه‌ای‌ترین بخش مقایسه است و خیلی نمی‌توان روی آن مانور داد. یکی از آن‌ها خودرویی کاملاً رسمی و دیگری اسپرت جوان‌پسند است، پس تصمیم خود را گرفته و برای مقایسه میان قدرت و ویژگی‌های کیفی انتخاب شخصی خود را بکنید. هردوی آن‌ها در پایه‌ای‌ترین حالت از استاندارهای روز بهره می‌برند اما وقتی می‌شود با قیمتی کمتر، قدرتی بیشتر به دست آورد، چرا نباید خرید بی ام و X1 را ارجح‌تر دانست.

منبع : ویرلن

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید