اخبار خارجی خودرو, اخبار داخلی خودرو, انتخاب و خرید خودرو

لادا ایکس ری، مهمان تازه جاده‌های ایران؟

لادا ایکس ری، مهمان تازه جاده‌های ایران؟

سام کاویانی: در روزهای اخیر، برخی از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های خبری، مقالات متعددی مبنی بر جایگزینی رنو ساندرو با لادا ایکس ری در خطوط تولیدی سایپا منتشر نمودند. به همین بهانه، نوشتار پیش رو را به این خودرو اختصاص داده‌ایم.

لادا ایکس ری یک خودروی پنج درب است که در دو نسخه هاچ‌بک ساده و کراس تولید می‌شود. این خودرو نخستین بار در ماه آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی در نمایشگاه بین‌المللی خودروی مسکو در معرض دید عموم قرار گرفت. طراحی آن توسط تیمی صورت گرفت که سرپرستی آن بر عهده استیو متین (STEVE MATTIN) بریتانیایی بود. نامبرده پیش‌ازاین سرپرستی تیم طراحی مدل وستای لادا را نیز بر عهده داشت. لادا XRAY در دسامبر سال ۲۰۱۵ وارد مدار تولید شد و فروش آن نیز از روز چهاردهم ماه فوریه سال ۲۰۱۶ آغاز شد.

XRAY نخستین کراس‌اوور تولیدی شرکت آفتافاز (Avto Vaz) است. این خودرو بر مبنای پلت فرم B0 داچیا و یا همان پلت فرم به کار رفته در مدل ساندرو تکوین و با همکاری بین متخصصان رنو و شرکت آفتافاز روسیه طراحی و مهندسی شده است. در تفاوت با ساندرو، این خودرو از طرحی اصیل، گیربکس، پیشرانه و آپشن های متفاوتی سود می‌برد که برای ساندرو عرضه شده در بازار روسیه قابل دسترس نیست.

آنچه در طراحی لادا XRAY اِلمانی منحصربه‌فرد جلوه می‌کند، طراحی ناحیه پیشانی آن است که در آن ترکیب چراغ‌ها و جلوپنجره به‌گونه‌ای قالب‌ریزی شده که در میانه آن حرف X را برای بیننده تداعی می‌کند. در پروفیل جانبی نیز همین وضعیت را شاهدیم و فرورفتگی‌های درب‌ها و گلگیرها به شکل حرف X نصفه دیده می‌شوند! اما چراغ عقب این خودرو کمی به محصولات فورد شبیه است و تازگی و طراوت بخش‌های دیگر بدنه را دارا نیست. در کل، شاید در قیاس با رنو ساندرویی که در کشورمان تولید می‌شود، لادا XRAY و به‌ویژه نسخه کراس آن از نمای مدرن‌تر و چه‌بسا جذاب‌تری بهره ببرد؛ اما درنهایت همه‌چیز به سلیقه مشتری وطنی بستگی دارد که آیا این خودرو را از حیث ظاهری می‌پسندد یا نه.

در طراحی فضای داخلی لادا XRAY این اصل مدنظر قرار گرفت: «وسیله نقلیه خانه دوم من است». از همین رو، طراحان این لادای کوچک محیطی جادار و در عین حال کیفی را برای سرنشینان آن تدارک دیده‌اند. مثلاً در جای‌جای این خودروی ارزان‌قیمت از چرم‌های دست دوز البته مصنوعی برای زیبایی رودری ها و داشبورد استفاده شده است. کیفیت پلاستیک‌های به کار رفته نیز در حد ارزان‌قیمت‌های اروپایی است و نه لزوماً پلاستیک‌های کم کیفیت و باسمه‌ای. در این میان، برای زیبایی بیشتر کابین، نورپردازی داخل اتاق هم با LED صورت گرفته است. انواع و اقسام امکانات رفاهی ازجمله تهویه مطبوع خودکار، سامانه اطلاعات سرگرمی، سنسور نور چراغ‌ها، دوربین دید عقب، گرم‌کن صندلی‌های جلو، درگاه USB و AUX و … کابین مشاهده می‌شود.

لادا X-RAY با پیشرانه‌های متفاوتی اعم از ۱.۶ لیتری به توان ۱۰۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۸ نیوتن‌متر و ۱.۸ لیتری به توان ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۷۲ نیوتن‌متر در بازار روسیه عرضه می‌شود. تمامی این پیشرانه‌ها ۴ سیلندر بوده و از نوع بنزینی هستند. سیستم انتقال قدرت عرضه شده در این خودرو شامل جعبه دنده‌های ۵ سرعته دستی و ۵ سرعته نیمه خودکار است.

از نظر ایمنی، لادا XRAY به‌طور استاندارد به دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو مجهز بوده و از حیث امکانات ایمنی نیز به سامانه‌های ABS،EBD،BAS و همچنین سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESC و کنترل کشش TCS مجهز است و راننده می‌تواند به وسیله کلیدی در داشبورد به اختیار این دو سامانه را فعال و یا غیرفعال کند. سیستم ISO FIX برای صندلی کودکان نیز به‌طور استاندارد در این خودرو تعبیه شده است.

قیمت نسخه معمولی لادا XRAY در بازار روسیه از رقم ۵۴۸,۹۱۰ روبل (۸,۱۰۰ دلار) شروع و به ۷۵۸,۶۱۰ روبل (۱۱,۲۰۰ دلار) ختم می‌شود و بهای نسخه کراس لادا XRAY نیز از رقم ۶۷۹,۴۱۰ روبل (۱۰,۰۰۰ دلار) شروع و به ۸۲۲,۵۱۰ روبل (۱۲,۱۵۰ دلار) ختم می‌گردد.

در پایان، شرکت آفتافاز مدل XRAY و همچنین وستا را در راستای رقابت با خودروهای کره‌ای ارزان‌قیمت موجود در بازار روسیه طراحی و خلق نموده است و انصافاً کیفیت این لاداهای مدرن سر و گردنی برتر از نسخه‌های پیشین این برند کهنه‌کار روسی است. چندی پیش، کارشناسان سایت AUTOCAR بریتانیا مدل‌های XRAY و وستا را مورد تست و بررسی قرار دادند و در پایان نیز، هر دو مدل را خودروهایی بسیار مناسب و ارزش آنها در برابر بهای پرداختی عالی ارزیابی نمود.

مشخصات فنی لادا XRAY

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱.۸ لیتری
توان ۱۰۶ ۱۲۲
گشتاور ۱۴۸ ۱۷۰
شتاب (ثانیه) ۱۱.۷ ۱۰.۴ (۱۲.۳ در نسخه اتوماتیک)
حداکثر سرعت ۱۷۲ ۱۸۶ (۱۸۵ در نسخه اتوماتیک)
مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر ۶.۸ (۷.۲ در نسخه اتوماتیک)
طول ۴۱۶۵ میلی‌متر (۴۱۷۱ میلی‌متر در نسخه کراس)
عرض ۱۷۶۴ میلی‌متر (۱۸۱۰ میلی‌متر در نسخه کراس)
ارتفاع ۱۵۷۰ میلی‌متر
فاصله بین دو محور ۲۵۹۲ میلی‌متر
فاصله از کف زمین ۱۹۵ میلی‌متر (۲۱۵ میلی‌متر در نسخه کراس)
ظرفیت بار ۳۶۱ لیتر (۱۲۰۷ لیتر در حالت صندلی‌های بخواب)
حجم باک ۵۰ لیتر
سایز رینگ و لاستیک ۱۸۵/۶۵ R 15 (215/50 R 17 در نسخه کراس)
وزن خالص ۱۱۹۰ الی ۱۳۰۰ کیلوگرم

توضیح: طبق مندرجات وب‌سایت شرکت لادا، نسخه کراس XRAY تنها با پیشرانه ۱.۸ لیتری عرضه شده و شتاب صفر تا صد آن معادل ۱۰.۹ ثانیه و ماکزیمم سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر است.

نویسنده و مترجم: سام کاویانی_پدال

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید