اخبار خارجی خودرو, خودرو و تکنولوژی

این قدبلند جذاب! بررسی جیپ رانگلر صحرا ۲۰۱۹ جدید

این قدبلند جذاب! بررسی جیپ رانگلر صحرا ۲۰۱۹ جدید

جیپ یعنی آفرود! تصویر ذهنی خشن و آماده‌ی جنگی که از جیپ وجود دارد نیازی به توضیح نخواهد داشت. ما حدود یک هفته را با جدیدترین نسل جیپ رانگلر صحرای دو درب سپری کردیم. این خودرو ارزان‌ترین نسخه بین سه مدل تولیدی بوده و با دو پیشرانه که یکی بنزینی و دیگری دیزلی است عرضه می‌شود.


مدل دیزلی مجهز به پیشرانه‌ی ۲.۲ لیتری ۱۹۷ اسب بخاری قیمت ۴۴۹۲۰ پوندی دارد اما با پرداخت ۱۵ هزار پوند کمتر می‌توانید مدل بنزینی توربوی حاضر در تست را خریداری کنید که قدرتش ۲۶۸ اسب بخار می‌باشد. این رانگلر دو درب شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۳ ثانیه‌ای دارد که برای چنین خودرویی قابل‌توجه می‌باشد.


البته این خودرو سرعت فوق‌العاده‌ای ندارد زیرا فرمان کند و بی‌روح خودرو راندن رانگلر در سرعت‌های پایین را به یک چالش تبدیل می‌کند. زمانی که سرعت خودرو بالا برود اوضاع بهتر خواهد شد اما خب هیچ‌چیزی نمی‌تواند شاسی نردبانی خودرو را پنهان کند.


در سرعت‌های بالا و هنگام عبور از دست اندازها شاهد لرزش‌هایی خواهد بود. گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک این خودرو تعویض‌های نرمی داشته اما در برخی موارد احساس شبیه گیربکس‌های CVT دارد. در شتاب گیری سنگین این گیربکس به دنبال افزایش سریع دور پیشرانه است.


رانگلر دو درب از نظر ارگونومی هم حرف چندانی برای گفتن ندارد. موقعیت سواری خودرو عجیب بوده و یکی از این موارد جای پای چپ برای استراحت در سفرهای طولانی است. محفظه بار ۲۰۳ لیتری نیز اگرچه جای تعریف چندانی ندارد اما خب برای سفرهای کوتاه کفایت می‌کند.


اما هیچ‌کدام از این موارد در زمان استفاده‌ای که از رانگلر مدنظر دارید مهم نخواهد بود. رانگلر یک خودروی آفرود است که می‌توان آن را در جاده هم راند پس این ذهنیت که شاسی‌بلند جیپ خودرویی جاده‌ای بوده و می‌توان با آن به خارج از جاده هم رفت را فراموش کنید. تمامی نسخه‌های این خودرو از گیربکس با دنده‌سنگین استفاده می‌کنند که می‌توان در زمان عبور از صخره‌ها و البته آب‌های عمیق از آن استفاده کرد. شباهت رانگلر به کراس اوورهای کنونی همانند میزان شباهت فورد فیستا به فراری است!


خودروی حاضر در تست از پکیج لانچ JL سود برده که قیمت ۱۳۰۰ پوندی داشته و شامل مواردی همچون چرم کابین، صندلی‌های جلوی گرم شونده، ورود بدون کلید و پایش نقاط کور می‌باشد. متریال بکار رفته در روی داشبورد، درب‌ها و کنسول مرکزی احساس دوام و کارایی را منتقل می‌کند.


تمامی مدل‌های رانگلر از صفحه لمسی ۸.۴ اینچی، ناوبری ماهواره‌ای، رادیو DAB، اپل کارپلی، اندروید اتو، سیستم صوتی آلپاین با ۹ بلندگو و… سود می‌برند. سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، کروز کنترل، چراغ‌های LED و رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی نیز جزو تجهیزات این شاسی‌بلند قلدر به‌حساب می‌روند.



جیپ رانگلر جدید شاید از هر نظر بهتر از نسل پیشین خود باشد اما هنوز هم خودرویی است که در خرید آن قلب بر عقل ترجیح دارد. این خودرو در فرم دو درب بنزینی خود یک شاسی‌بلند تشنه و تنگ است که راندن آن در شهر مشکلات خاص خود را دارد. البته این موضوع برای خریداران آن مهم نخواهد بود. رانگلر یک آفرودر فوق‌العاده با استعداد است که ارزش‌های خود را در طول چند نسل قبلی نشان داده است.



مشخصات جیپ رانگلر صحرا ۲ درب ۲.۰ GME (272)

قیمت: ۴۴۸۶۵ پوند

پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی

قدرت/گشتاور: ۲۶۸ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر

گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۳ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۷۷ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: ۱۰.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

نویسنده و مترجم: شاهین احمدزاده_پدال

بازنشر: حسین رضا لاسجردی_خودروتاپ

دیدگاهتان را بنویسید